De to elskende der går igen i alle tre historier i filmen The High Sun fra Kroatien., Foto Kinorama

TIDLØS KÆRLIGHED

Af Per Lundsgaard 16. juni 2017

Det er flere historier om den umulige kærlighed i en tid med etnisk racehad, krig og fattigdom, som instruktøren Dalibor Matanić har sat sammen i en meget detaljerig men langsomt fortalt film.

TITEL:
Zvizdan (The High Sun)

Instruktør:
Dalibor MATANIĆ

Medvirkende:
Goran MARKOVIĆ
Ihana LAZOVIĆ

Det er tre historier i en, man bliver præsenteret for. Den ene foregår i 1991, den anden i 2001 og den tredje i 2011. Alle det samme sted og alle med de samme skuespillere. Det er en sjov og ret fascinerende idé, og det bevirker også, at man får fornemmelsen af, at selvom tiden er en anden, og menneskene udvikler sig med tiden, er der nogle konflikter og problemstillinger, som ligger dybt begravet, og som nemt kan blusse op igen.

Det er smukt og begavet set og ligeså udført. Med nænsom og intens kameraføring og fortælletempo, kommer vi tæt ind under huden på de tre kærlighedshistorier, som ikke er umiddelbart lykkelige.

Filmen forbliver i et meget deprimerende univers – både spillemæssigt, historiemæssigt og billedmæssigt, gennem næsten samtlige to timer den varer. Stilen kan virke en smule langtrukken og til tider kedelig, i hvert fald efter min smag. Også fordi vi i vores lille del af verden er så langt fra filmens problemstilling med krigen mellem serbere og kroatere i tiden omkring opløsningen af Jugoslavien og det had, der fulgte i kølvandet, og som jo stadig er en stor del af hverdagen i Kroatien og de øvrige lande i Ex-Jugoslavien.

Det er i dette scenario, at vi får tre gange Romeo og Julie historier – mellem en dreng og en pige fra hver lejr. Interessant at se hvordan problematikken udvikler sig omkring dem – men også at se hvor lille en menneskelig udvikling, der egentlig sker omkring de tre romancer, og hvor svært det er at slippe fortiden.

Der spilles stærkt af de to hovedroller i alle tre historier, og de øvrige medvirkende spille også ganske glimrende med hele udtrækket af balkansk socialrealisme i hver eneste scene.  Dybtfølt og ægte er det – og desværre også en smule tungt og dræbende i tempoet – men uden tvivl seværdig og tankevækkende.

Tjek os ud

Film

Annonce

Dit Tivoli har stadig åben

Selvom Tivoli har lukket ned for forlystelserne i vinterperioden, er der stadig åbent for gourmetforlystels...

Du kan godt glemme alt om at skulle snige dig langs Tivolis mure for at finde den hemmelige indgang til alverd...

Det danske romeventyr

Alle veje fører til Rom. Rom blev ikke bygget på en dag. Vi kender alle de små ordsprog, vi bruger i hverdagen...

Rom eller Rum, hvordan du nu har lyst til at stave det(alle veje føre alligevel til det samme). Rom er ...

Lars Mølsted i front for den endnu flottere udgave af Klokkeren fra Notre Dame med Fredericia Teater på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.

Stor, større, bedst

Det var stort og flot i Fredericia i efteråret til ur-premieren – det er større og endnu bedre på Kongens Nyt...

24. jun
Det er især balletten IT BECOMES SILENT af Edhem Jesenkovic, der imponerer i den nye balletaften GENERATOR på Takkelloftet.

Gang i generatoren

Dansk Danseteater byder indenfor til en ganske spændende og vellykket danseaften med tre bud på nye, moderne...

22. jun
Årets revyhold med instruktør Jan Hertz efter den veloverståede premiere på Ganløse Revyen 2017.

Charmerende revyaften

Ganløserevyen er altid en revy helt for sig selv med en skør og skæv vinkel og et frækt tempo. Det er den ogs...

19. jun
En mand og hans bil er hovedpersonerne i Mungo Park Koldings fine forestilling Bilisten.

Kollaps på livets motorvej

Mungo Park Kolding er på Folketeatret med deres skønne og tankevækkende forestilling om et menneskeligt koll...

10. jun