Githa Lehrman og Natalie Vallespir Sand i den meget vellykkede klassiker Anna Sophie Hedvig på Odense Teater, Foto Emilia Therese

Flot genfortalt klassiker på Odense Teater

Af Per Lundsgaard 9. september 2018

Jacob Schjødt har på Odense Teater iscenesat en yderst vellykket, moderne og stramt fortalt udgave af Kjeld Abells klassiker Anne Sophie Hedvig. 

Titel:
Anna Sophie Hedvig

Teater:
Odense Teater

Spilleperiode:
6. - 27. september 2018

Må man slå ihjel i den gode sags tjeneste? For at fjerne en tyran? Hvor langt vil vi gå før vi siger stop for de uhyrligheder der trænger sig på?

Det er nogle af de essentielle spørgsmål der stilles i Kjeld Abells skuespil der havde urpremiere i 1938 – lige op til 2. verdenskrig hvor de samme spørgsmål havde stor relevans. 

I dag har de det også – og på Odense Teater har man i den grad støvet forestillingen af. I en enkel dekoration uden møbler og rekvisitter, og periodisk flotte kostumer, er der stillet skarpt på teksten og personinstruktionen. 

Alle spiller præcist og sikkert i deres fortolkning af rollerne. En nydelse er det at sidde og overvære det ene guldkorn efter det andet blive serveret med spillemæssigt overskud. Normalt spilles Anna Sophie Hedvig af en ældre skuespillerinde, men i Odense er det den unge Natali Vallespir Sand der giver hende et strejf af yngre skolefrøken som gør Anna Sophie Hedvig endnu mere interessant – også fordi hun har et helt liv at miste for sin gerning. 

Githa Lehrman er skøn at se og høre på som fruen i huset, Anders Gjellerup Koch er myndig som faderen i huset, Mathias Sprogøe Fletting ilter som den unge søn og Betty Glosted ustyrlig morsom som fru Rasmussen der er gift med opsynsmanden på skolen hvor forbrydelsen sker.

Teksten er skåret til et moderne publikum, og kun i anden akt kommer vi ikke udenom de meget lange monologer der lidt sætter hele tempoet i stå, men heldigvis er Kjeld Abells ord en absolut fornøjelse at høre på. 

Det er en flot teateraften i Odenses smukke teater – en klassiker til tiden!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov