Lise Baastrup er stærkt i centrum af forestillingen Misery på det nye Østerbro Teater., Foto Natascha Thiara Rydvald

Effektfuldt gys 

Af Per Lundsgaard 14. september 2018

Teater Republique hører nu under det nye Østerbro Teater sammen med Østre Gasværk. De har renoveret deres Lille Scene, som er omdøbt Revoler og åbner med teaterudgaven af Stephen Kings gyser Misery.

Titel:
Misery

Teater: 
Revovler på Republique

Spilleperiode:
13. september - 24. oktober 2018

Misery af Stephen King blev i 1990 til en film der gav Kathy Bates en Oscar for bedste kvindelige skuespiller. I 2003 sendte Landsteatret en teaterudgave på turne med Kurt Ravn og Kirsten Olesen, og nu er det så Mads M. Nielsen og Lise Baastrups tur til at give de berømte gyserfigurer liv.

Det er også især deres spil der holder aftenen gående. Lise Baastrup fortsætter den rolle hun skabte i forestillingen Monster med Eventministeriet på Det Kongelige Teater. Aileen i Monster og Annie i Misery har en del fællestræk i deres vanvid og skæve personlighed. Men hvor Aileen havde en skrøbelig side, virker Annie mere hårdt tegnet. Lise Bastrup er i den grad aftenens stærkeste kort. Mads M. Nielsen giver den alt hvad han kan som hærdet men smertetynget forfatter der er lænket til en sygeseng. 

Forestillingen mister lidt sit greb om figurerne i en jagt efter effekter der kan kompensere for det manglende psykologiske gys som iscenesættelsen af Sargun Oshana mangler. Temmelig omstændeligt er det også at komme rundt på Benjamin La Cours scenografikasse hvor der ikke rigtigt er muligheder for at lave mange hurtige ind og udgange - man skal konstant op og ned ad den skrå kant, rundt om det hul midt på scenen hvor værelset med sygesengen står. Man er også lidt inkonsekvent i hvor ind og udgange til værelset er, og intensiviteten siver langsomt ud af forestillingen der ydermere kvæles af en pause. En stramning af spillet og teksten så det var overstået på en halvanden time, ville være at foretrække. 

Men der fuldt knald på effekterne i lys og musik – især efter pausen, og slutningen giver forestillingens eneste rigtige gys. Tænk om der havde været flere af dem!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr