Charlotte Munksgaard er redningen i det bizarre stykke John Lennon er død på Teater V., Foto Daniel Buchwald

Dødens værtshus

Af Per Lundsgaard 2. november 2018

På Teater V har de prisværdigt en dramatikerkonkurrence kørende hvert andet år, og vinderens værk bliver sat på scenen i det produktive teater i Valby. Årets vinder er dog et meget tvivlsomt projekt

Titel:
John Lennon er død

Teater:
Teater V

Spilleperiode:
28.oktober - 18. november 2018

Vi er på en bar hvor en mand sidder og hænger og en lettere trist stripper vrider sig op ad polestangen i hjørnet. Det viser sig at være John Lennon og en kvindelig engel, og vi befinder os i Skærsilden. John Lennon har siddet der på stolen siden attentatet mod ham i 1980. Han tyller whiskyshots og ser Dallas på TV-evigheden lang. Samme trummerum evig og altid.

Pludselig er der happy hour – det betyder at en ny dukker op i baren. Det er ung gravid kvinde der har forsøgt at begå selvmord. Hun og John Lennon kommer til at skifte krop, og sådan fortsætter historien frem og tilbage mellem de tre personer på scenen.

Teksten er mildt sagt svag – utroligt at ny dramatik kan indeholde så mange ord og tanker som er blevet sagt igen og igen på nøjagtigt samme måde. 

Flygtningeproblematikken, klimaforandringer, reality-TV osv. osv. 

Charlotte Munksgaard er forestillingens redning. Hun suger opmærksomheden til sig som den strippende bar-engel. Alle midler tages i brug, og hun vrider alt hvad man kan ud af rollen – og tilfører så i øvrigt så meget mere at man slet ikke kan forestille sig andre i den rolle. Man følger hende overalt på scenen – selv når hun ikke er i centrum.

Det er svært for Gerard Carey Bidstrup og Anna Stokholm at komme til på scenen for Charlotte Munksgaards eminente spil. Dels fordi rollerne ikke er ret interessante, dels fordi ingen af dem desværre spiller særligt overbevisende. Kun når Peter Zandersen til sidst i forestillingen dukker op som en herlig parodi på Thomas Blachman får Munksgaard noget der minder om et ligeværdigt modspil.

Det mest problematiske er dog at stykket rent faktisk er rigtigt skidt skruet sammen af Sophie Zinckernagel. Rodet, forvirrende, patetisk og forcerende bizart. Jeg tror næppe det får noget langt liv i den danske teaterverden. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Kasper Holtens nye udgave af Drot og Marks på Operaen er fuld af flotte scener - her danser Signe Bundgaard med Peter Lodahl til bal ved hoffet.

Nationaldrama i den jyske bunker

Kasper Holtens nye udgave af Drot og Marsk på Operaen er eminent velspillet og sunget i en iscenesættelse der ...

25. mar
Henrik Prip som Erhard Jacobsen i Mungo Parks nye forestilling på deres nye spillested i Gladsaxe.

Verbale slagsmål

Mungo Park åbner deres nye scene i Gladsaxe med et lokalhistorisk spil – nemlig om byens borgmester Erhard Jac...

24. mar
Der er godt gang i børnene i musicalen Matilda på Malmø Opera.

Magiske Matilda

Malmø Opera har Nordisk premiere på musicalversionen af Roald Dahls børnebog Matilda i en flot og hjertevarm o...

24. mar
Årets hold i Cirkus Arena der får forestillingen til at være den bedste i mange år.

Cirkus for alle

Årets program i Cirkus Arena er formidabelt sammensat og varieret så der er noget for alle, både store og små....

22. mar