Lucas M. Threefoot i front - er en af de dansere man lægger særlig mærke til i den fine koreografi Chopin Danser af Tim Rushton., Foto Søren Meisner

Varieret danseaften

Af Per Lundsgaard 27. januar 2019

Dansk Danseteater sender to meget forskellige koreografier af Tim Rushton og Alessandro Sousa på scenen i en fin, lille, afvekslende danseaften på Takkelloftet.

Titel:
Krash og Chopin Danser

Teater:
Dansk Danseteater
Operaen
Takkelloftet

Spillepriode:
18. - 26. januar 2019 på Takkelloftet
- derefter turne frem til den 26. marts 2019

Selvom Dansk Danseteater har fået ny chef, nemlig den svenske koreograf Pontus Lidberg, er det kompagniets tidligere chef, Tim Rushton, der står for aftenens egentlige premiere Chopin Danser. 

Helt nyt er værket dog ikke – det er en videreudvikling af den lille forestilling Dansk Danseteater lavede i Operaens foyer i foråret til levende klavermusik af Chopin. 

Her er værket udvidet, og det er blevet tilsat tale af skuespilleren Charlotte Munksgaard. Det er desværre ikke helt så god en idé. Teksten synes temmelig forvirrende, for man ved ikke helt hvad vi eller værket skal med den. Den er først et øjenvidne til Chopins begravelse, dernæst vist nok nogle historier om fortælleren selv – eller er det Chopins tanker – man ved det ikke rigtigt.

Heldigvis er koreografien af Tim Rushton poetisk og smukt afstemt til Chopins følelsesfulde musik, men det ville være rart hvis dans og musik havde stået alene uden unødig voice-over.

Aftenens andet værk er af Alessandro Sousa som efterhånden er en velkendt koreograf, som selvfølgelig også danser i Kompagniet. Krash er oprindelig skabt til Den Kongelige Ballet der bl.a. dansede et uddrag af den ved Copenhagen Summer Dance – dengang det stadig fandt sted i Politigården.

Krash er et pulserende værk til forskellige trommerytmer – en slags moderne urdans, ekspressivt danset af de medvirkende dansere der får forplantet rytmen til tilskuerne på Takkelloftet. 

Danserne i Dansk Danseteater var som altid en fornøjelse at se på, og der begynder at dukke nye ansigter op blandt de kendte dansere. Denne aften lagde man især mærke til Lucas M. Threefoot der dansede med i begge værker. Ham glæder vi os til at se mere til i fremtidige danseaftener hos Dansk Danseteater – ligesom til at se nye koreografer blande sig, selv om der bestemt ikke er noget galt med dem vi kender forvejen!

Det er en fin, lille, varieret forestilling som Dansk Danseteater sender på turne rundt i landet.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Jul med fortidens store divaer: Anden søndag i advent

Ukendt komponist, arr. Wade: “O come, all ye faithful”. Fra Elisabeth Schwarzkopfs julealbum ”The ElisabethSch...

8. dec
Mozart i Ikea er ikke en god kombi på Malmø Opera.

Malmö maltrakterer Mozart

Malmö Opera har lånt danske Katrine Wiedemanns opsætning af Mozarts ”Così fan tutte”, der oprindeligt havde ...

4. dec
Nøddeknækkeren i Tivoli hitter med sin fine danske hygge.

Nøddeknækkeren og Tivoli - stadig et godt match

For 6. gang præsenterer Tivoli den 12 år gamle udgave af Nøddeknækkeren transformeret til et Tivoli anno 1874....

4. dec
Leontyne Price i titelrollen fra Verdis ”Aida”.

Jul med fortidens store divaer: Første søndag i advent 

Felix Mendelssohn (1809 – 1847), arr. Cummings: ”Hark! theherald angels sing”. Fra Leontyne Prices julealbum ”...

1. dec