Vi blive straks sendt tilbage i tiden til da en pisseirriterende stræber-møgunge ved navn Silas har sneget sig ind på scenen for med sin skingre stemme at give nogle - efter hans mening - praktiske oplysninger. Nu er vi i gang.
Terkel the fårking musical er en rutchetur mellem det profesionelle og det amatøragtige. Det ene øjeblik tror man det er en “Fredericiaproduktion”og det andet øjeblik virker det mere som Albertslund Amatørteater.
Åbningsnumret “Horror” sætter for alvor gang i mine forventninger i bedste Fredericiastil. Selvom kulissen er sparsom, virker det rigtig godt i denne scene: Det er lys og lyd der gør det hele. Sådan har jeg aldrig set koncertsalen før, og jeg er virkelig overrasket. Hvem havde troet at den gamle koncertsal kan bruges sådan, men desværre bliver min forventninger ikke 100% indfriet.
I numret “Arne er for cool” får Martin Brygmann lov at folde sig ud som figuren Arne Nougatgren. Han får lov at vise de instrumenter han kan spille på, og det er ikke så få. Brygmann er et talent på mange måde - og har man nogen sinde været i tvivl om han er den fødte Nougatgren?
En frygt jeg havde, var hvordan vi nogensinde skulle kunne se de her voksne mennesker som sjette klasses børn, men det lykkes fantastisk. I starten går de rundt med kæmpe store skoletasker, og vi falder hurtigt ind i universet og ser de små børn for os. Stand-up’eren Ruben Søltoft er og bliver en “Terkel”. Han er genialt castet, og hans laskede måde at gå på er taget fra filmen - ikke mindre end genialt.
Lea Thim Haarder er Dorit, hende den fede ko. Kun “Anden” kan slippe af med dette i sit univers. Og folk i salen er flade af grin, da hun i slutningen af første akt springer ud fra 3. sal og splatter ud over scenegulvet. Hun når lige at få sangen “Sidste Skridt” hvor vi får lov at høre hendes fantastiske stemme.
Sten, Saki og papir
Lige fra de første klip har jeg glædet mig til, at se Joel Hyrland og Hadi Ka-Koush måske bedre kendt som komiker-parret “Adam og Noah”. De er fantastiske som Sten og Saki, to irriterende mobbe-typer. Nummeret Militær er omskrevet og helt ny musik. Det er Basim og Carlo Altino der står får musikken, mens Basim, Clement, Joel og Hadi har skrevet teksten. De får virkelig nummeret løftet helt op - ingen tvivl om at dette er et genialt hit.
Men giv dig for pokker Sten og Saki deres egen musical.
Når vi er ved nogle af de gode numre, så er “Hva’ med dig selv” og vikaren Gunners sang om den lille vietnamesiske dreng Quang gode og skønne sange.
Nej tak, det kan undværes
Hvis man er til “Andens” univers, så elsker man også Onkel Steward Stardust. Han er absolut en af de bærende piller i det Anders Matthesen laver. Han er sjov og overskrider altid grænsen. Thomas Bo Larsen har fået rollen som Steward Stardust, men han burde have takket nej. Thomas Bo Larsen falder fuldstændig igennem og er ikke det mindste sjov. Han plejer at være en fremragende skuespiller, så mpske er det instruktionen der halter. Hvis han ikke var med, havde vi nok ikke savnet ham.
Når vi er i denne “negative” side så bliver jeg også nødt til at nævne de kedelige forældre. “Nej”-Leon og smoking Beate. Man kan selvfølgelig ikke lade være med sammenligne film og musical. Vi elsker Leon for altid at sige nej. Selvom han stort set kun siger nej, så virker det bare ikke rigtigt.
Mor Beate ryger rigtigt meget, og man kan næsten ikke se hendes ansigt for bare røg. Nogle af de klassiske punchlines fra filmen er også med. Pas på du får “Sars” - desværre virker det her som om manuskriptforfatteren ikke har set filmen. Der mangler simpelthen noget - lige som når man bytter om på morderen. Man bruger for meget krudt på, at tænke 15 år tilbage, øh, det var da ikke ham der var morderen. Røvirriterende for at sige det mildt.
Alt i alt, er det en okay musical, ikke til topkarakter men et flot fire-tal. Men, tag ind og se den for musikkens skyld. De fleste numre spiller.