Der er masser af sjove optrin i Danser med far på Folketeatret - med desvære fænger historien ikke helt., Foto Thomas Petri

Giftes med farmand

Af Per Lundsgaard 24. februar 2019

Forestillingen Dansen med Far på Folketeatret imponerer med fine skuespillerpræstationer og livagtige dukker.

Titel:
Dansen med Far

Teater:
Hippodromen på
Folketeatret

Spilleperiode:
21. februar - 23. marts 2019

Tre generationer af kvinder står på scenen med fortællinger om deres fædre, om hvordan forholdet til dem har indvirket på deres eget valg af ægtemænd. For er der noget om devisen i den gamle sang Giftes med Farmand? Vælger kvinder partnere efter deres far – enten postivt eller negativt. For små piger er far jo den første mandlige karakter i deres liv. 

Forestillingen på Folketeatrets lille scene Hippodromen kommer kun sporadisk ind på emnet og synes at vakle mellem sine figurer, og hvad den egentlig har på hjerte. 

Rikke Wölcks tekst er temmeligt endimensionel i sin figurtegning, og vi kommer ikke rigtigt ind under huden på hverken fædre eller døtre – til trods for sjove og rappe replikker. 

Det er den mellemste far der har interesseret mest – en brovtende, vred livsnyder – men portrættet lykkes ikke rigtigt. Han minder mest af alt om en slags Onkel Steward fra Terkel i Knibe, og man har ikke rigtigt fornemmelsen af at han skulle være en stor kulturpersonlighed – bortset fra at han pludselig interviewes som sådan. Faktisk er der ikke rigtigt nogen af fædrene eller mødrene man har den store sympati for. Alt er skruet alt for dramatisk op, og man mister hurtigt interessen for figurerne.

Heldigvis er der så nogle gode skuespillere til at give teksten – og ikke mindst dukkerne – liv. For de tre fædre spilles alle af dukker – med hælp fra de tre døtre (spillet af Rikke Wölck, Sonja Oppenhagen og Laura Allen Müller) og fra Morten Hauch-Fausbøll som stemme og Rolf Søborg Hansen som eminent dukkefører.

Scenografien af Kisser Rosenquits er poetisk og flot medspillende – hvis bare teksten ikke havde været så entydigt fokuseret på vreden – det blev aldrig rigtigt nærværende, rørende eller interessant. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Stefania Dovhan er smuk og kraftfuld som den forførende Kleopatra i operaen af samme navn med Den Jyske Opera.

Svulmende musikalsk dronning

Den Jyske Opera er landet rundt med en dansk opera ikke har været spillet i hundrede år. Den er dog ikke om To...

13. mar
Kasper Dalsgaard er en aftenens mange højdepunkter som den charmerende skurk Pierre Aumande i Den Evige ild på Bellevue Teatret.

Krig følger krig 

Intens, dramatisk og voluminøs musicaludgave af Ken Follets kæmperoman, Den Evige Ild, på Bellevue Teatret.

7. mar
Der er knald på farverne og på Mathilde Passer i hovedrollen i musicalen Jeg er sgu min egen på Nørrebro Teater.

Sprudlende klassiker

Jeg er sgu min egen på Nørrebro Teater sprudler af skæve indfald og karikerede figurer men det musikalske halt...

7. mar
Kirsten Siggaard og Kim Hammelsvang giver begge flot stærk vokal til den franske chanson-kabaret Piaf  & Aznavour på Det Ny Teater

En nat i Paris

I Sceneriet under Det Ny Teater, også kaldet Off-Det Ny, får vi en omgang forførende fransk chanson-kabaret me...

5. mar