Kirsten Siggaard og Kim Hammelsvang giver begge flot stærk vokal til den franske chanson-kabaret Piaf & Aznavour på Det Ny Teater, Foto Det Ny Teater

En nat i Paris

Af Per Lundsgaard 5. marts 2019

I Sceneriet under Det Ny Teater, også kaldet Off-Det Ny, får vi en omgang forførende fransk chanson-kabaret med fuldt tryk på det vokale. 

Titel:
Piaf & Aznavour
Hymne til Kærligheden

Teater:
Sceneriet
under Det Ny Teater

Spilleperiode:
26. februar - 26. marts 2019

Der er masser af stemning nede i Sceneriet - en stemning der passer som fod i hose til en fransk kabaret med sange af Charles Aznavour og Edith Piaf. Det kunne sagtens agere parisisk baggård, og når de to musikere Mathias Grove Madsen på piano og Kurt Larsen på harmonika slår tonerne an, er illusionen fuldbyrdet. 

Kirsten Siggaard og Kim Hammelsvang kommer ind og er ikke tænkt som værende selveste Piaf og Aznavour, men mere to mennesker en sen aften i Paris der får liv og følelser ud fra de to franske kunstneres sangskat. 

Jan Hertz iscenesatte den fine og stærke Z – Monica Zetterlund på Sorte Hest på samme måde med en kvinde (Camilla Bendix) som personificerede sangene og ikke kunstneren bag. Det er en meget vellykket vinkel når man skal sætte en sådan kabaret-aften sammen. Vi forstår Kim Hammelsvangs yngre mand der kæmper med at finde kærligheden og stadig har en masse ung vrede og desperation i kroppen, mod Kirsten Siggaards ældre modne kvinde der mere har affundet sig med livet og ikke har tiden til at hænge fast – en mere positiv energi end hos Kim Hammelsvang og det giver en god dynamik på scenen. Og så giver de begge masser af vokal kraft og tydelig tekstudtale til de mange numre. Vi er på en blussende følelsesmæssig karusseltur, men vi er jo også i selskab med franske følelser. 

Størstedelen af teksterne er på dansk, men der er også enkelte tekster på engelsk – og ganske lidt fransk. Det franske gør ikke så meget da det er så lidt – vi skal jo nu engang forestille at være i Frankrig – men det engelske irrriterer og forstyrrer forestillingen . Vi bliver hevet ud af den fine tætte fortælleramme der er bygget op, og numrene kommer til at fremstå løsrevne og ude af kontekst – netop mere decideret kunstneren end følelsen og intentionen. Ærgerligt, for uden det ville det have været en mere helstøbt aften.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Stefania Dovhan er smuk og kraftfuld som den forførende Kleopatra i operaen af samme navn med Den Jyske Opera.

Svulmende musikalsk dronning

Den Jyske Opera er landet rundt med en dansk opera ikke har været spillet i hundrede år. Den er dog ikke om To...

13. mar
Kasper Dalsgaard er en aftenens mange højdepunkter som den charmerende skurk Pierre Aumande i Den Evige ild på Bellevue Teatret.

Krig følger krig 

Intens, dramatisk og voluminøs musicaludgave af Ken Follets kæmperoman, Den Evige Ild, på Bellevue Teatret.

7. mar
Der er knald på farverne og på Mathilde Passer i hovedrollen i musicalen Jeg er sgu min egen på Nørrebro Teater.

Sprudlende klassiker

Jeg er sgu min egen på Nørrebro Teater sprudler af skæve indfald og karikerede figurer men det musikalske halt...

7. mar
Burlesque på Teater Malstrøm

Burlesque – Alice på speed

I Teater Malstrøms 2019 Burlesque er der ikke bare bare bryster og suggestive bevægelser: Der er også en histo...

3. mar