Kasper Holtens nye udgave af Drot og Marks på Operaen er fuld af flotte scener - her danser Signe Bundgaard med Peter Lodahl til bal ved hoffet. , Foto Miklos Szabo

Nationaldrama i den jyske bunker

Af Per Lundsgaard 25. marts 2019

Kasper Holtens nye udgave af Drot og Marsk på Operaen er eminent velspillet og sunget i en iscenesættelse der sætter fokus på dramaet. 

Titel:
Drot og Marsk

Teater:
Den Kongelige Opera

Spilleperiode:
23. marts - 25. maj 2019

Det kan selvfølgelig synes underligt at noget der er bundet op på en konkret historisk begivenhed, finder sted på et andet tidspunkt, men når man først har accepteret den præmis – samt at forestillingen lægger vægt på det dramatiske spil imellem figurerne mere end den konkrete begivenhed – er man vidne til en fortræffelig aften med en ikke særligt ofte opført dansk nationalopera.

Peter Heises opera havde premiere i 1878. Den er mere Weber end Wagner i partituret – mere sidstnævnte i librettoen. Det er storladent drama med beregnende jalousi og stræben efter magten i en dekoration der består af flotte store malerier inspireret af Mordet i Finderup Lade og noget der ligner de efterladte bunkere på den jyske kyst. 

Her går Kong Erik rundt og regerer som en lidt selvglad og overfladisk konge som først flirter med den jævne Aase, men siden hen bliver fascineret af Marsk Stigs hustru som skal bo hos hoffet medens Marsk Stig er i Sverige og slås for den danske trone. 

Men er den rene og blide fru Ingeborg en brik i et allerede planlagt spil om magten fra Marsk Stigs side? Han har brug for et påskud til at få kongen ned med nakken, og et brud på hans ære kunne være startskuddet.

Det bliver det også da Kongen jo ikke kan holde fingrene fra fru Ingeborg mens den forsmåede Aase må se til fra sidelinien.

Det er dejlig musik der kommer fra Heises hånd i denne opera – smukke passager til solisterne og ekspressivt knald på koret. Orkesteret følger flot med begge dele, og det er dejligt igen at høre dem under Michael Schønwandts ledelse. 

Peter Lodahl er en flot slesk og småliderlig konge med Johan Reuter som hans modsætning som den stovte og heroiske kriger. Begge synger aldeles glimrende, og det samme må siges om Sine Bundgaard som fru Ingeborg med masser af varme og dramatisk smerte på stemmen. Gert Henning Jensen er fin og troværdig som den intrigante Rane, kongens utro kammermester. Aftenens store vokale overraskelse kommer fra Sofie Elkjær Jensen som Aase – en yderst sikker og stærk præstation.

Der er altid lagt op til noget særligt når Kasper Holten står i spidsen for en forestilling – Drot og Marsk er ingen undtagelse.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Taron Egerton i titelrollen er eneste formildende omstændighed i jammerlig ny indspilning af myten om manden der tog fra de rige for at give til de fattige.

Robin Hood skyder forbi

Den nyeste filmudgave om Robin Hood skyder forbi målet og ender som en meget rodet og forvrøvlet affære.

19. apr

Rufus holder 20 års jubilæum

Den 45-årige canadiske singer/songwriter Rufus Wainwright kommer til Danmark fredag den 19. April.

18. apr

Special: Fantastisk politisk korrekt og sjov serie

Netflix nye serie, Special, er næsten for politisk korrekt, men alligevel meget sjov.

18. apr
Kærligheden mellem Molly og Sam bliver brat afbrudt i musicalversionen af filmhittet Ghost - der lige nu spiller i Tivolis Koncertsal.

Spøgelser i keramikbutikken

Heltemus Productions udgave af musicalen Ghost skæmmes af en umanerlig klodset og grim scenografi.

15. apr