Kasper Holtens nye udgave af Drot og Marks på Operaen er fuld af flotte scener - her danser Signe Bundgaard med Peter Lodahl til bal ved hoffet. , Foto Miklos Szabo

Nationaldrama i den jyske bunker

Af Per Lundsgaard 25. marts 2019

Kasper Holtens nye udgave af Drot og Marsk på Operaen er eminent velspillet og sunget i en iscenesættelse der sætter fokus på dramaet. 

Titel:
Drot og Marsk

Teater:
Den Kongelige Opera

Spilleperiode:
23. marts - 25. maj 2019

Det kan selvfølgelig synes underligt at noget der er bundet op på en konkret historisk begivenhed, finder sted på et andet tidspunkt, men når man først har accepteret den præmis – samt at forestillingen lægger vægt på det dramatiske spil imellem figurerne mere end den konkrete begivenhed – er man vidne til en fortræffelig aften med en ikke særligt ofte opført dansk nationalopera.

Peter Heises opera havde premiere i 1878. Den er mere Weber end Wagner i partituret – mere sidstnævnte i librettoen. Det er storladent drama med beregnende jalousi og stræben efter magten i en dekoration der består af flotte store malerier inspireret af Mordet i Finderup Lade og noget der ligner de efterladte bunkere på den jyske kyst. 

Her går Kong Erik rundt og regerer som en lidt selvglad og overfladisk konge som først flirter med den jævne Aase, men siden hen bliver fascineret af Marsk Stigs hustru som skal bo hos hoffet medens Marsk Stig er i Sverige og slås for den danske trone. 

Men er den rene og blide fru Ingeborg en brik i et allerede planlagt spil om magten fra Marsk Stigs side? Han har brug for et påskud til at få kongen ned med nakken, og et brud på hans ære kunne være startskuddet.

Det bliver det også da Kongen jo ikke kan holde fingrene fra fru Ingeborg mens den forsmåede Aase må se til fra sidelinien.

Det er dejlig musik der kommer fra Heises hånd i denne opera – smukke passager til solisterne og ekspressivt knald på koret. Orkesteret følger flot med begge dele, og det er dejligt igen at høre dem under Michael Schønwandts ledelse. 

Peter Lodahl er en flot slesk og småliderlig konge med Johan Reuter som hans modsætning som den stovte og heroiske kriger. Begge synger aldeles glimrende, og det samme må siges om Sine Bundgaard som fru Ingeborg med masser af varme og dramatisk smerte på stemmen. Gert Henning Jensen er fin og troværdig som den intrigante Rane, kongens utro kammermester. Aftenens store vokale overraskelse kommer fra Sofie Elkjær Jensen som Aase – en yderst sikker og stærk præstation.

Der er altid lagt op til noget særligt når Kasper Holten står i spidsen for en forestilling – Drot og Marsk er ingen undtagelse.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar