Den intense tango mellem Sefanos Bizas og Lucas M. Threefoot er et af højdepunkterne i Carrying a Dream med Dansk Danseteater., Foto Søren Meisner

Et råb om humanisme

Af Per Lundsgaard 27. april 2019

Sjældent har man set et så højlydt råb for humanisme og menneskerettigheder som hos Dansk Danseteater der præsenterer det nyeste og stærkeste værk af kompagniets tidligere kunstneriske leder.

Titel:
Carrying a Dream

Teater:
Dansk Danseteater på
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
26 - 28. april 2019

Efter en lidt træg start bliver vi som publikum hurtigt suget ind i den tætte og barske atmosfære i Carrying a Dream som Dansk Danseteater danser aldeles overbevisende på Det Kongelige Teaters Gamle Scene som de gæster i denne weekend. 

Til daglig har kompagniet ellers til huse ovre på den anden side af vandet – nemlig på Operaen. Nu indtager de så Gamle Scene med et værk der er inspireret af historiske taler af store personligheder som Harvey Milk, Malcolm X og Eleanor Roosevelt. Personer der turde tale mod strømmen og tale varmhjertet om at behandle hinanden lige og give alle samme rettigheder.

Tematikken slår lige ned i vores tid, i en verden hvor f.eks. homoseksuelle forfølges flere steder i verden – senest med indførelse af dødsstraf ved stening i Brunei – og scener med folk på flugt vækker associationer til vor tids flygtningestrømme.

Det er lykkedes Tim Rushton at formidle dette meget personlige værk – nok hans mest alvorlige nogensinde – med intensitet i trinsproget og et væld af vekslende tableauer. 

Lydbilledet spænder, udover førnævnte taler, over tango til jazzet gospel og pulserende rytmer.

Mest interessant i f.eks. den smidige tango mellem to mænd – mindre interessant når det minder for meget om Alvin Ailey i det noget lange indslag om Martin Luther King. 

Mikael Sylvest har pakket værket ind i en meget smuk lyssætning der var med til at gøre aftenen og balletten til en stærk oplevelse.

Kompagniets dansere viser endnu engang deres styrke og igen står Lucas M. Threefoot frem, sammen med Stefano Bizas, Milou Nuyens og Jessica Lyall.

Tænk, at det mest hjerteskærende og højlydte råb om at vi skal være bedre til at passe på hinanden og lære af fortidens fejltagelser, kommer fra en forestilling uden ord! 

Flot gået!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingemann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr
Smukke Gamle Scene var ramme om Operaakademiets koncert.

Operaakademiets koncert afspejler tingenes tilstand i den professionelle operaverden

Sangernes varierende niveau, sygdom og lejlighedsvist også instruktørens misgreb gjorde Operaakademiets konc...

8. apr
Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret.

Grand Prix musical er stadig et hit

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem t...

7. apr