Der er fuld skrue på det overdådige visuelle i repremieren på Prinsen af Egypten med Fredericia Teater på Det Kongelige Teater., Foto Søren Malmose

Betagende flot bibelmusical på Gamle Scene

Af Per Lundsgaard 22. juni 2019

Fredericia Teater er endnu engang rykket ind på Gamle Scene med musicalen Prinsen af Egytpen der havde verdenspremiere i Fredericia sidste år. 

Titel:
Prinsen af Egypten

Teater:
Fredericia Teater på
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
21. juni - 21. juli 2019

Måske man bare skulle gøre Søren Møller til musical-chef på Det Kongelige Teater – hvor ville det være skønt hvis sådan en stilling fandtes. Endnu en gang har han med sit overrumplende overlegne musicalteater fra Fredericia indtaget vores fornemste teaterrum på Gamle Scene og givet os musicalkunst på højeste niveau. 

Prinsen af Egypten er visuelt i en helt anden klasse end til urpremieren i Fredericia. Der er tryllet med skærme og sætstykker så vi især på Gamle Scene får et sus af den store internationale teaterverden. Der synges også forførende smukt både på de store korsteder og i solistpartierne. 

Deluckshan Jeyaratnam er igen vores alle sammens Moses med masser af ungdommeligt spræl i begyndelsen af forestillingen og mere modenhed og tvivl når vi når ind i den mere dramatiske anden akt.

Over for ham står Lars Mølsted som en meget menneskelig Farao der kæmper med forældrenes og omverdenens forventninger til ham og sin egen usikkerhed for at leve op til disse da de strider i mod hans egen fornuft. 

De to er forestillingens centrum, og omkring dem er der især en flok stærke piger som Nadia Abraham, Kirstine Yde og Silke Biranell, men også Søren Bech-Madsen som Hotep både morer og er modbydeligt ond, og Mads M. Nielsen er myndig og patrialsk som far-Farao.

Musikalsk er forestillingen svulmende og bombastisk, tilsat smægtende ballader. Stephen Schwartz har skrevet det måske flotteste åbningsnummer nogensinde med "Deliver us" eller "Befri os nu" som den hedder på dansk. Derefter er det svært at holde musikken oppe på det niveau. Der er alt for mange, omend flotte, ballader der i deres kontekst kan virke grænsende til det banale. Det samme må man desværre sige om forestillingens dialog og dramaturgi. Det føles stadig lidt som at være på en religiøs propagandalejr – omend en meget oplulent og ekstravagant en af slagsen: "Den sande guds" triumftog mod resten af verden, mindre kvalmt på dansk, men alligevel tilstedeværende.  

Forestillingen har dog også en smittende tro på mirakler og på at følge sit kald i livet – og sit hjerte. 

Når forestillingen får premiere i London i februar 2020 på Dominion Theatre, bliver det spændende at se om man skruer ned for det religiøse og op for det menneskelige, og om man tør tage den saks frem der skal til for at skære i forestillingen så den kan holde sin intensitet aftenen igennem.

Den saks havde man ikke fundet i Fredericia – eller på Kongens Nytorv.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar
Jytte fra Marketing er desværer gået for i dag, er en sjov satire med smukke øjeblikke.

Jytte er tilbage i sjovt marketingsshow

Teatersuccesen fra Nørrebro Teater, Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag, er tilbage i en ferm turne...

8. mar
Operaen Werther med Den Jyske Opera er stærkt beskåret og foregår i nutiden.

Dobbeltvoldtægt på Gamle Scene

En umoden og selvfed helt, der bevæger sig rundt i en tudegrim scenografi, gør Den Jyske Operas produktion a...

6. mar