Samspillet mellem musikere og dansere fik aftenen til at leve ved premieren på Verdensballetten 2019 - her er det Niklas Walentin og Marion Walther i den nye ballet Three af Tobias Praetorius. , Foto Jens Christian Wandt
Verdensballetten har haft premiere på Sølyst, og årets udgave er underholdende, sommerflirtende små balletindslag uden det store bravour og med en musikside der nærmest er ved at stjæle hele billedet.
Titel:
Verdensballetten 2019
Teater:
Sølyst
Spilleperiode:
10. juli - 4. august 2019
Scenen er ikke stor så det er dansen heller ikke i årets Verdensballet der nærmest ender med at have mindre dans end sang- og musikindslag. Heldigvis er musikken i de absolut bedste hænder og stemmer ved Alexander McKenzie på klaver, Niklas Walentin på violin og Denise Beck og arrangøren Jens-Christian Wandt på sang som helholdsvis sopran og tenor, men nu var det jo dansen man primært var kommet for at se!
Her fik vi små divertissementer af både ældre og nyere dato – tilmed en urpremiere. Den stod danske Tobias Praetorius for til musik af endnu en dansker, nemlig Jakob Gades Tango Jalousie. Three hed den lille balletbagatel om to venner ude på en festlig aften hvor en tredie så blander sig. Koreografien var let og luftrig som sommervejret denne aften og passede dermed ganske godt ind i konceptet. Her brillerede musikerne igen med Marion Walther som dansende indslag.
Den døende Svane var smukt danset af Iana Salenko fra Staatsballett Berlin der for mindre end to måneder siden havde født en søn! Hun stod sammen med førnævnte Marion Walther for pas de deuxen fra Raymonda. Det var det indslag på aftenen der kom tættest på at kunne benævnes Bravour . Den var sikkert og flot danset. Yasmine Naghdi og Federico Bonelli fra Royal Ballet i London åbnede ballet med en luftrig Frederick Ashton koreografi der sammen med Xander Parish i den muntre Ballet 101 lagde sig på den mindeværdige side af aftenen. Resten af indslagende var desværre så korte og så forhindrede af pladsmangel på scenen at de forekom temmeligt fattige.
Man savnede også en rød tråd i aftenen, selvom det på papiret var løsrevne indslag. Hvad nu hvis ideen havde været at alle balletterne blev danset til de to musikere – ikke kun enkelte, mens resten var på bånd? Man kunne så korte ned for de rene musiske indslag og ladet balletten være mere i fokus.
Det er altid skønt at se andre dansere end man er vant til på Kongens Nytorv eller i Tivoli, og når vejret er som til premieren, er det en udsøgt fornøjelse at se – og høre – dygtige kunstnere udføre deres kunst.