Danserne fra Nederlands Dans Theater er en sublim oplevelse i gæstespillet på Gamle Scene., Foto Rahi Rezvani

Sublime dansere

Af Per Lundsgaard 8. september 2019

Nederlands Dans Theater er tilbage med et gæstespil på Gamle Scene, og denne gang inkluderer korpset danske Sebastian Haynes der i den grad var med til at begejstre publikum i salen. 

Titel:
Nederlands Dans Theater gæstespil

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
7 - 9. september 2019

Man imponeres over den præcision og beherskelse danserne i Nederlands Dans Theater besidder – og så danser de som gjaldt det livet hele forestillingen igennem. Kompagniet har også nogle huskoreografer der forstår at udnytte og udfordre danserne i en stil der er så gennemført konstant i bevægelse. 

Aftenen åbner med Shut Eye af Sol León og Paul Lightfoot. En ballet der leger med lys og skygge og præsenterer os for en surrealistisk verden i en gennemfør stil med et srejf af melankoli. Nærmest som den moderne danseverdens Tjekhov er der ingen egentlig handling, men der er en intensitet og en spændning mellem danserne der smukt og præcist følger den tungsindige men dårende dejlige musik af Olafur Arnalds og Bryce Dessner med Kronos Quartet. Scenebilledet åbner med danske Sebastian Haynes – og hvor er det dejligt at se hvor han har udviklet sig i den sublime stil der kendetegner Nederlands Dans Theaters eminente dansere. Koreogafisk er vi i en moderne stil med mange elementer fra det klassiske trinsprog iblandet. Innovativt og fascinerende.

Solo Echo af canadiske Crystal Pike er næst ballet. Den begynder noget mere traditionelt i en stil vi har set mange gange før men udvikler sig alligevel i anden del i en koreografi der giver en masse interessante relationer mellem danserne. Læg dertil en billedskøn baggrund med dalende sne og Johannes Brahms musik. 

Aftenens sidste værk er Singuliére Odyssée – igen af Sol León og Paul Lightfoot, og det er aftenens mest ekstravagante værk. Vi er i en ventesal på en banegård hvor folk mødes og skilles igen. Musikken er specielt komponeret til værket af Max Richter, og det lægger sig i flot forlængelse af aftenens to forrige værkers musik. Vi er i en stemning af knugende efterår hele aftenen igennem – i dette sidste værk forstærket af faldende blade der til sidst dækker scenen – Pina Bausch har ikke levet forgæves. Igen er der smukke variationer og flotte formationer, stærkest i det øjeblik danseren Marne van Opstal rejser sig fra bagerste hjørne efter at have siddet der i lang tid, og tilslutter sig de øvrige danseres rytmiske fælleskoreografi. Musikken intensiveres, der bliver grebet som man sjældent bliver det i teatret – og der skulle balletten måske være sluttet. Vi mister intensiteten og det bliver en smule for konkret at vi skal tilbage hvor vi begyndte, og måske er det det lille tilhold jeg har til værket at det bliver en smule for konkret med banegårdsuret i baggrunden og lyden af toge i begyndelsen. 

Det kan dog ikke rokke ved at det er en aften i absolut særklasse i teatret, og alle med interessse for dans bør skynde sig ind på Gamle Scene før det er for sent!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar