Fuld fart over fodgængerfeltet i den nye forestilling fra Don Gnu., Foto Don Gnu

Walk-man, der er grønt lys!

Af John Jakobsen 6. oktober 2019

Danseforestillingen “Walk-man” er et imponerende flot stykke filosofisk kunst.De fire dansere leverer varen til fulde i deres fantasifulde og komiske fortælling om det “at gå.” 

Titel:
WALK-MAN
Don Gnu - Physical Theatre & Film

Spillested:
Bora Bora, Aarhus

Spilleperiode:
5.-9. oktober 2019

Performance og koreografi
Petras Lisauskas, Jeppe Kaas Vad, Jesper Møller Hermansen & Kasper Buus

Vi møder i starten en ung mand som til stor morskab får fortalt at han bare er praktikant på forestillingen. Med stor kreativitet bliver praktikanten kastet ind i forestillingen som en grim ælling. Med 16 sort/hvide plader formår danserne konstant at gøre scenen ekstremt levende. Pladerne bliver flyttet rundt og laves til bla. en fodgængerovergang, stier eller et plankeværk. Pladerne opleves som en integreret del af dansernes bevægelser og hele tiden er de på imponerende vis med som den naturligste ting i verden. Danserne er ekstremt dygtige, og der hersker ingen tvivl om at de kan deres håndværk til perfektion.

Som tingene skrider frem lærer praktikanten på den hårde – men også ret morsomme – måde om de sociale spilleregler der gælder hvis han vil være én i blandt. Han agerer i store dele af forestillingen en “rød/grøn mand” ved forgængerovergangen hvor han nok aldrig glemmer sine replikker. De består nemlig udelukkende af “dik, dik, dik, dik, dik,” i forskellige hastigheder alt efter om det er tilladt at gå over fordgængerovergangen eller ej.

Humoren er i top, og publikum er med hele vejen når der fx. danses med indisk-inspirerede bevægelser imens en af danserne langsommeligt bevæger sig liggende over fodgængerovergangen som en larve. Dansernes nonverbale kommunikation og geniale mimik udfylder til fulde den ramme som pladerne formår at danne. I denne herlige fortælling om “hvordan man kan gå" drages publikum ind i et genkendeligt univers fra virkeligheden. Vi har alle et valg. Ønsker vi at gå med strømmen, at gå vores egen vej, eller blot at gå videre? Ydermere i det valg vi så end træffer, hvordan vælger vi så at ville gå? Der er meget stof til eftertanke, og et citat fra William Shakespeares komedie "Som Man Behager" er meget rammende for denne skønne forestilling;

All the world's a stage, and all the men and women merely players: they have their exits and their entrances; and one man in his time plays many parts, his acts being seven ages. 

.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Pagten - Et fortryllende mesterværk!

Med en imponerende scenografi, vilde effekter, fællessang og et veloplagt cast havde skuespillerne publikum i ...

15. nov
Der er godt gang i kærlighedsforviklingerne i Mozarts Cosi van tutte på Operaen

Flot sunget utroskab

Mozarts liflige og livlige opera om utroskab, Cosi fan tutte, er tilbage på Operaen i en lidt skrabet men smuk...

15. nov

The Nether - Uhyggeligt tabuteater!

Velkommen til Glemmestedet. Her kan du udleve dine indre tabubelagte fantasier hvad enten det er pædofili elle...

13. nov
Kizzy Matiakis er på alle måder centrum i den billedskønne men lidt kedelige balletudgave af Blixens liv.

Blixens billedbog

Det er prisværdigt at Den Kongelige Ballet kaster sig ud i at skabe en ny helaftensballet over Karen Blixens l...

11. nov