Der er lagt op til køns-kamp på Det Kongelige Teater når forestillingen Penthesilea spiller på Skuespilhuset., Foto Miklos Szabo

Når kærlighed dræber

Af Knud Arne Jürgensen 1. december 2019

Henrich von Kleists sørgespil fra 1808 fokuserer i afpillet joggingtøj-iscenesættelse skarpt på det essentielle menneskelige dilemma mellem eros og thanatos –  kærligheden som dræber.

Titel:
Penthesilea

Teater:
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
 Mellemgulvet

Spilleperiode:
Frem til 11. januar 2020

En hær af amazoner er draget i felten for at erobre og undertvinge de græske krigshelte for derved at styrke deres kvindestat med nyt feminint afkom. De baner sig vej ind i den trojanske krig og skaber derved forvirring hos både grækere og trojanere, der for et øjeblik tvinges til at indgå i en skæbnesvanger alliance. Grækernes anfører Achilleus og amazonernes dronning Penthesilea mødes og begynder en jagt, hvor det er dronningen, der til grækernes rædsel forfølger Achilleus. En kærlighedstragedie indledes hermed i en kold og brutal verden styret af krigsregler.

I Heinrich von Kleist gendigtning fra 1808 af den græske myte er det edderkoppekvinden Penthesilea, der går sejrrigt ud af kærlighedsmødet, idet hun vinder Achilleus’ hengivenhed, men samtidig må dræbe ham efter at være blevet befrugtet.

Det Kongelige Teaters opsætning (i Inger Christensens fremragende meddigtende oversættelse, Sigrid Strøm Reibos iscenesættelse, Jonas Flys essentielle scenerum og Mårten K. Axelssons medskabende lysdesign) stiller skarpt og kompromisløst ind på hovedpersonernes dilemma i tilværelsens universelle konflikt mellem eros og thanatos – menneskenes kærligheds- og dødsdrifter.

I et nøgent scenerum med en mixerpult som det centrale element udfolder tragedien sig, som er vi vidne til en lydstudieprøve i kærlighedens laboratorie-mixer. Med en forbilledlig tydelig diktion hos næsten samtlige de medvirkende (især hovedparret spillet af Johanne Louise Schmidt og Morten Burian, samt ikke mindst Matthias Skov Rahbæk som kaptajnen) indsuges vi af et kærlighedsdrama, der synes styret af kræfter, som er uden for menneskenes kontrol. På en mærkelig måde fremstår sørgespillet dermed som en meget tidlig forudanelse af det Stindbergske ægteskabsdrama når det er stærkest.

Opførelsens største svaghed er dens stærke mindelser om 70’ernes gadeteater, idet den spiller i et for udefinerbart rum og derved spreder spillet ud i for mange retninger, hvilket mere forvirrer end forsikrer tilskueren om dybden i lidenskaberne mellem hovedpersonerne. Men med sin retro-agtige karakter, og det konstante baggrundslydspor fra mixerpulten, som bestandigt varsler enten konflikten eller inderligheden i tragedien, stiller denne spillestil samtidig også skarpt på den græske mytes natur, der ønsker os som publikum hensat i rollen, som den gudeverden, der fra sin plads foroven betragter spillet med en blanding af forudanelse og medviden. Penthesilea er spændende indsats fra nationalscenen, hvor teatret viser sin universelle styrke til at kunne skildre de tråde, som forbinder menneskelivets lykke og smerte. En halvtom sal påskønnede opførelsen, men flere bør finde vej til denne forestilling. Det fortjener den.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr