Holly Dorger og Jonathan Chmelensky er i centrum af balletten Balle della Regina der er et af højdepinkterne i balletprogrammet Ballet de Luxe på Det Kongelige Teater. , Foto Henrik Stenberg

Kongelig luksus

Af Per Lundsgaard 14. januar 2020

Den Kongelige Ballet har inviteret til en klassisk luksusaften på Gamle Scene med et elegant og smagfuldt balletprogram der viser balletten fra sin smukkeste side.

Titel: Ballet de Luxe

Teater: Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Spilleperiode: 12. januar - 4. april

Det er en god idé med disse blandede programmer der viser et udbud af forskellige koreografer og giver en mulighed for at se flere forskellige dansere udfolde sig på scenen. Denne gang var det  luksus der var i højsædet - deraf også titlen Ballet de Luxe. 

Vi begyndte med den fygende flotte Ballo della Regina, der osede af kongelig røgelse som navnet også antyder. Værket skal vises ved en festforestilling for Dronning Margrethe i anledning af hendes 80 års fødselsdag i april - og jeg er sikker på at Hendes Majestæt vil nyde den meget smukke og festlige ballet af George Balanchine. Der er rappe trin og svære kombinationer til både solister og korps - men Den Kongelige Ballet klarede det hele til topkarakter. Holly Dorger er henrivende og i absolut topform som solodamen, med Jonathan Chlemensky som den sikre og charmerende kavaler. 

Programmets urpremiere var August 2.0 inspireret af August Bournonvilles trinsprog til herredansere, og sat sammen og genkoreograferet af Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe. Det var en mere følsom udgave af Bournonville med en meget smukt danset og koreograferet adagiosektion med inspiration fra både Kermessen i Brugge og Konservatoriet. Alexander Bosinoff, Emerson Moose og Jón Axel Fransson er de tre solister og de har alle smukke linjer og luft under de svære Bournonville spring og batteringer. Den tidligere Kongelige balletdanser Kristoffer Sakura gavde designet diskrete og tætsiddende kostumer til de medvirkende herredansere. Et fint lille indkig i Bournonvilles univers der passede smukt ind i det samlede program.

Finalen var tredje akt af Raymonda - da havde Danmarkspremiere i Nikolaj Hübbes version i 2017. Ligesom dengang danses balletten i Richard Hudsons smagfulde dekoration og kostumer. Der går nærmest et sus gennem salen når tæppet går og det overdådige rokokounivers kommer til syne på scenen.  Caroline Baldwin og Gregory Dean var det elegante par i midten af en række af divertissementer oprindeligt udtænkt af Marius Petipa men har gentænkt af Nikolaj Hübbe. Det er ekstravagant og opulent og man forlader teatret med en fornemmelse af at have fået en særlig luksuriøs aften i ballettens tegn. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr