Holly Dorger og Jonathan Chmelensky er i centrum af balletten Balle della Regina der er et af højdepinkterne i balletprogrammet Ballet de Luxe på Det Kongelige Teater. , Foto Henrik Stenberg

Kongelig luksus

Af Per Lundsgaard 14. januar 2020

Den Kongelige Ballet har inviteret til en klassisk luksusaften på Gamle Scene med et elegant og smagfuldt balletprogram der viser balletten fra sin smukkeste side.

Titel: Ballet de Luxe

Teater: Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Spilleperiode: 12. januar - 4. april

Det er en god idé med disse blandede programmer der viser et udbud af forskellige koreografer og giver en mulighed for at se flere forskellige dansere udfolde sig på scenen. Denne gang var det  luksus der var i højsædet - deraf også titlen Ballet de Luxe. 

Vi begyndte med den fygende flotte Ballo della Regina, der osede af kongelig røgelse som navnet også antyder. Værket skal vises ved en festforestilling for Dronning Margrethe i anledning af hendes 80 års fødselsdag i april - og jeg er sikker på at Hendes Majestæt vil nyde den meget smukke og festlige ballet af George Balanchine. Der er rappe trin og svære kombinationer til både solister og korps - men Den Kongelige Ballet klarede det hele til topkarakter. Holly Dorger er henrivende og i absolut topform som solodamen, med Jonathan Chlemensky som den sikre og charmerende kavaler. 

Programmets urpremiere var August 2.0 inspireret af August Bournonvilles trinsprog til herredansere, og sat sammen og genkoreograferet af Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe. Det var en mere følsom udgave af Bournonville med en meget smukt danset og koreograferet adagiosektion med inspiration fra både Kermessen i Brugge og Konservatoriet. Alexander Bosinoff, Emerson Moose og Jón Axel Fransson er de tre solister og de har alle smukke linjer og luft under de svære Bournonville spring og batteringer. Den tidligere Kongelige balletdanser Kristoffer Sakura gavde designet diskrete og tætsiddende kostumer til de medvirkende herredansere. Et fint lille indkig i Bournonvilles univers der passede smukt ind i det samlede program.

Finalen var tredje akt af Raymonda - da havde Danmarkspremiere i Nikolaj Hübbes version i 2017. Ligesom dengang danses balletten i Richard Hudsons smagfulde dekoration og kostumer. Der går nærmest et sus gennem salen når tæppet går og det overdådige rokokounivers kommer til syne på scenen.  Caroline Baldwin og Gregory Dean var det elegante par i midten af en række af divertissementer oprindeligt udtænkt af Marius Petipa men har gentænkt af Nikolaj Hübbe. Det er ekstravagant og opulent og man forlader teatret med en fornemmelse af at have fået en særlig luksuriøs aften i ballettens tegn. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skræddersyede drinks i hemmelig kælder

Er niche-gin og special-tonic ved at være et overstået stadie? Så er det måske tid at besøge Kyros & Co i Tegl...

Jeg er så gammeldags at jeg helst skal have min bil med – ALLE steder. I aftes førte det ti...

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Danserne fra Dansk Danseteater som Nattergale i den nye forestilling på Takkelloftet.

Dansende nattergale

Dansk Danseteater har taget Nattergalen under behandling - både eventyret af H.C. Andersen og det for danskere...

23. jan
Annette Heick er aftenens funklende stjerne i den lidt tamme udgave af succes-musicalen Mamma Mia i Tivolis Koncertsal.

Annette Heick sejrer!

Mamma Mia er tilbage i Tivolis Koncertsal efter ti år - det er desværre i en noget tam og trist udgave hvor de...

23. jan

Kan du genkende en psykopat?

Med udgangspunkt i en eks-kærestes personlighedsforstyrrelsen; Narcissistic Personality Disorder(NPD) - i dag...

22. jan
Anders Juul er imponerende stærk i monologen Jeg Løber på Det Kongelige Teater.

Sorgfuld løbetur

Det Kongelige Teater har igen Line Mørkebys stærke teaterudgave af Anders Lengarth Schmidts tekst på plakaten....

20. jan