Foto UROPA - Det Kongelige Teater Pressebillede

Skæbner der berører

Af Per Lundsgaard 29. januar 2016

På Det Kongelige Teater har den eksperimenterende gruppe i Balletten, Corpus, sammen med teatergruppen Sort/Hvid for anden gang ramt et emne på en skæv og berusende måde, som sætter tanker og følelser i gang hos tilskuerne. Første gang var det krigsveteraner – denne gang er det flygtninge.

TITEL
UROPA af Christian Lollike, Esther Lee Wilkinson og Tim Matiakis

TEATER
Det Kongelige Teater/Corbus og Sort/Hvid

SPILLEPERIODE
29. januar – 5. februar

Det kan næsten ikke blive et mere aktuelt emne, der bliver fremstillet. Vi kommer nok også til at se en del teater, film og kunstværker, der omhandler asylansøgere og flygtninge, men næppe mange steder sker det så hjertegribende ærligt og umiddelbart ægte som her.

I Prøvesal A på Gamle Scene er det menneskeskæbner så frygtelige og dog med så meget håb og vilje til at kæmpe for overlevelse, at de bliver forestillingens et og alt.

Seks ventende asylansøgere er på scenen sammen med fem balletdansere fra Den Kongelige Ballet og en enkelt musiker. Heldigvis har man givet de seks, det hele handler om, det meste af pladsen på scenen og i forestillingen. Det er nemlig dem, der gør, at denne aften vil blive en af de mest besættende i denne teatersæson. Vi får nemlig alle seks historier serveret af dem selv, hudløst ærligt og uden for mange dikkedarer. Ballettens dansere føles en smule som staffage, og koreografien er ikke det mest interessante, hvis man skal se på det med rene danseforestillings-briller. Der er ikke rigtigt nogen indlysende kobling mellem koreografien, danserne og flygtningene, men meningen med forestillingen – og ikke mindst modet, især fra de medvirkende flygtninge – gør, at dette her bliver noget helt andet og mere vigtigt en ”bare” en danseforestilling.

Forbudt seksualitet
To af de seks historier har især interesse for dette sites læsere. Jesca Brenda fra Uganda fortæller om livet som lesbisk i et land, hvor den seksualitet ikke er tilladt, og hvor voldtægter og tæsk stod på programmet. Muhammed Ali Ishag fra Pakistan måtte som bøsse også frygte for sit liv, og hans eneste udvej var at flygte. Alle historier er vedkommende og sætter spor i sjælen hos tilhørerne. Alle fortjener at blive nævnt: Nayzar Hla Tin fra Burma, Samson Semere fra Eritrea, Salam Susu og Elian Yaakob Dawood fra Syrien. De to sidstnævnte er også musikere og medvirker sammen med Mikkel Hess som det stemningsmættede lydbillede. Hjerteskærende er det også at se den syvende medvirkende på skype fra Paris: Han blev sendt ud af Danmark inden premieren. To andre, der skulle have medvirket, er gået under jorden, da de fik afslag på deres ansøgninger.

Det mest frygtelige er jo, at nu kender vi de her seks flygtninge og synes, at de skal have asyl, fordi de har været så meget igennem – men  flere hundrede tusinder med lignende skæbner står jo og banker på Europas døre. Tænk hvis situationen var omvendt, og det var os, der stod og bankede på dørene i Mellemøsten – ikke nogen rar tanke, men en vi måske burde tænke.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Jul med fortidens store divaer: Anden søndag i advent

Ukendt komponist, arr. Wade: “O come, all ye faithful”. Fra Elisabeth Schwarzkopfs julealbum ”The ElisabethSch...

8. dec
Mozart i Ikea er ikke en god kombi på Malmø Opera.

Malmö maltrakterer Mozart

Malmö Opera har lånt danske Katrine Wiedemanns opsætning af Mozarts ”Così fan tutte”, der oprindeligt havde ...

4. dec
Nøddeknækkeren i Tivoli hitter med sin fine danske hygge.

Nøddeknækkeren og Tivoli - stadig et godt match

For 6. gang præsenterer Tivoli den 12 år gamle udgave af Nøddeknækkeren transformeret til et Tivoli anno 1874....

4. dec
Leontyne Price i titelrollen fra Verdis ”Aida”.

Jul med fortidens store divaer: Første søndag i advent 

Felix Mendelssohn (1809 – 1847), arr. Cummings: ”Hark! theherald angels sing”. Fra Leontyne Prices julealbum ”...

1. dec