Foto Miklos Szabo

Showets triumf

Af Per Lundsgaard 12. februar 2016

På Det Ny Teater vinder showet og opsætningen over materialet. Aldrig har Jekyll & Hyde the musical været flottere eller bedre spillet og sunget – og jeg har efterhånden set en del udgaver.

TITEL
JEKYLL & HYDE af Frank Wildhorn og Leslie Bricusse efter Robert Louis Stevensons roman

TEATER
Det Ny Teater

SPILLEPERIODE1
1. februar – 17. april 2016

Frank Wildhorns musicalversion af den gotiske, victorianske historie om dobbeltmennesket Dr. Jekyll og Mr. Hyde regnes i musicalkredse for at være lidt dårlig smag. Man mener, at musikken er plat og for poppet, og siden førsteopførelsen på Broadway i 1997, som blev en pæn succes med 1.543 opførelser, har musicalen haft det svært. Genopsætningen i 2013 blev nedsablet af pressen og buhet ud af publikum og lukkede igen efter kun 29 opførelser. Andre af Frank Wildhorns musicals har fået en hård medfart  på Broadway og er lukket, næsten inden de åbnede (Wonderland over Alice i eventyrland, Bonnie og Clyde og Dracula). Jeg hører til skaren af hardcore musicalelskere og -kendere, men jeg kan modsat så mange andre, faktisk godt lide Frank Wildhorns umiddelbare iørefaldende pop. Jeg ved godt, at der ikke er megen dybde i musikken og heller ikke i selve værket, men når det er velsunget og velspillet, er det en fryd at høre på.

Her kommer vi så frem til Det Ny Teaters version, for den er så sandelig både velsunget og velspillet og en fryd både at se og høre på.

Internationalt niveau
Skal man bruge et enkelt ord til at beskrive de forskellige dele i forestillingen må det være: Kvalitet.

Det er uovertrufne kostumer og en stemningsmættet scenografi, der perfekt sætter rammen for handlingen – vi er ikke i tvivl om hvor vi er, og Paul Farnsworth formår at forene victoriatidens London med et moderne udtryk, der virkelig er med til at få enhver tvivler til at glemme det måske lidt kulørte materiale og den poppede og sentimentale tilgang til historien, der findes i Frank Wildhorns musicaludgave.

Ideen med at lade forestillingen foregå i auditoriet på et sindssygehospital er genialt set af instruktøren Daniel Bohr i samarbejde med Paul Farnsworth. Det giver handlingen en distance men samtidig også et nærvær og en intensitet, der suger publikum ind i universet.

Det kunne selvfølgelig ikke lykkes uden de rette skuespillere og sangere i rollerne.

Det har man fået her. Thomas Ambt Kofoed har jeg aldrig set bedre. Han er perfekt i rollen som både den nidkære og retskafne Dr. Jekyll og den besatte og hævnende Dr. Hyde. Hans stemme er i absolut topform, og de store poparier, han har, bliver klaret med bravur, og kampen mellem hans gode og onde side er hjerteskærende, dramatisk ægte til sidst i forestillingen. Camille-Cathrine Rommedahl træder ud af sin sædvanlige rolle som den lidt komiske, dumme og naive blondine, som hun har spillet mange gange (Singin´ in the Rain, Young Frankenstein, Julefrokosten), og viser, at hun også er en sikker karakterskuespillerinde og sanger. Julie Steincke er perfekt vampet og følsom i rollen som luderen Lucy som bliver en brik i spillet mellem Jekyll og Hyde. De tre og forestillingens indpakning er virkelig på et højt internationalt niveau – det kunne være spillet overalt i verden. Rundt om de tre er der et velsyngende kor og mindre roller. Kurt Ravn som den godhjertede ven, Christian Berg som den forsmåede rival, Kim Hammelsvang Henriksen som klistret alfons og Ulla Sell som snobbet overklasselady skiller sig ud.

Orkestret under ledelse af Per Engström giver Wildhorns musik al den vellyd, der kan hives ud af den.

Det er pop og overfladisk, men det er godt nok pakket ind og afleveret på en måde, som hæver materialet op på et niveau, hvor det ikke har været før.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr