Ødipus og Antigone , Foto Natascha Thiara Rydvald

Græsk tragedie i forsamlingshuset

Af Per Lundsgaard 27. september 2016

Det kongelige Teater fejrer deres nye skuespilensemble under den nye chef  Morten Kirkskov med en herlig, fornøjelig og farverig udgave af en græsk familietragedie

TITEL:
ØDIPUS OG ANTIGONE
af Sofokles

TEATER:
DET KONGELIGE TEATER
SKUESPILHUSET

SPILLEPERIODE:
Spiller frem til 14. december

Vi er i en slags nedlagt forsamlingshussal i en storby – det minder lidt om et af de tidligere Folkets Hus i Østeuropa – godt afrakket i tapet og vægge, og med triste træstole på rækker. Et symbol på et samfund i forfald og en familie på vej mod afgrunden.  I denne halvtriste men også imponerende kulisse får vi så to af græsk tragedies tungeste fortællinger. Historien om Ødipus, der uvidende myrder sin far og gifter sig med sin mor – får fire børn, hvoraf den ene datter Antigone får sin helt egen tragedie som søsteren, der ikke må begrave sin ene myrdede bror men alligevel gør det med døden til følge.

Ligesom med MEDEA i sidste sæson på EDISON er tragedien serveret med en moderne tilgang og spillestil, der gør den spiselig og nemt-forståelig for et moderne publikum. Trods vel meget hysterisk pjat og pjank i begyndelsen – og en lige lovlig lang broderkamp i 2. akt – er der også en respekt for materialet og en dyb sørgmodig sjæl over hele forestillingen, der gør, at man bliver fanget af dramaet.

Der spilles også stærkt, især af Tammi Øst som Iokaste, der bliver både mor og brud til sin søn, Maria Rossing som Antigone og Sicilia Gadborg som søsteren Ismene. På herresiden er Peter Christoffersen en fin men lidt upersonlig Ødipus, Peter Plaugborg og Mads Rømer Brolin-Tani sjove som de to brødre, Simon Bennebjerg nuttet som den lavmælte Haimon, som alligevel får trodsig styrke sidst i forestillingen. Rasmus Fruergaard er sjov som budbringer fra Korinth, og Karen-Lise Mynster har stædig myndighed som Kong Kreon – selvom der aldrig kommer en forklaring på, eller oplagt mening med, at Kong Kreon skal spilles af en kvindelig skuespiller, ej heller at Oraklet skal ses i skikkelse af en androgyn Marie Dalsgaard. Lila Nobel er også sat til manderoller som hyrde og vagt, og det er da sjovt men også lidt inkonsekvent, når nu det ikke er gældende hele vejen igennem forestillingen, at der byttes rundt på kønsroller i smårollerne.

Lydbilledet til forestillingen er også velvalgt og velfungerende med Tore Nissen ved roret. Forestillingen kan måske betegnes græsk-light, men man mærker alligevel den dybe tragedie, og den er et godt valg for det nye ensemble. Vi glæder os til de næste forestillinger, som jo gerne må være noget helt andet, så vi ikke ender i en omgang Røde Rum igen.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr