Foto Thomas Petri

SPARTANSK NITOUCHE

Af Per Lundsgaard 5. oktober 2016

Folketeatret sender den folkekære Frøken Nitouche på turne. Scoopet er Lone Hertz tilbage i klostret - denne gang som priorinden.

TITEL:
FRØKEN NITOUCHE

TEATER:
Folketeatret Turne

SPILLEPERIODE:
6. oktober – 4. december
(I København i Grøndalscentret 18. okt. – 21. okt. og
24. nov. – 4. dec.)

Hervé skrev operetten Mam'zelle Nitouche i 1883, og på dansk fik vi filmklassikeren Frøken Nitouche i 1963,, bygget over operetten. Nu får vi på Folketeatret en blanding af både den originale operette, den elskede danske filmudgave og noget helt nyt skabt og mikset sammen af Vase og Fuglsang som jo især er garvede revyforfattere. Det er nok meget godt set, for Nitouche er en forviklingsfarce, som skal afleveres i forrygende tempo med de rette spillere og sangere i de rette roller.

Bliver den så det på Folketeatret – til dels.

Det fungerer fint at have selve teatret som ramme om forestillingen. Det meste af handlingen foregår jo i og omkring teatrets verden. Desværre bliver ideen ikke fulgt helt til dørs, og vi er pludselig havnet i en mere traditionel forestilling med en ubegribeligt grim og kikset klosterkulisse af pap, som man nærmest ikke kan være bekendt at sende på turne. Hvis den så bare havde været bevist klodset og kikset – så kunne det have været en sjov pointe. Det er den bare ikke – ej heller det krøllede bagtæppe! I det hele taget er det en meget spartansk udgave af operetten. Det er der nogle steder en god og sjov pointe i – andre steder ikke, og forestillingen virker nærmest helt ubehjælpsom. Mens vi er ved det, man ikke kan være bekendt, så er det den ikke eksisterende koreografi og umanerligt uskønne staging af de store numre i forestillingen.

Det er simpelthen ikke godt nok!

Det er også underligt at skulle putte sange af andre komponister ind, bl.a. danske Lumbyes Columbine Polka Mazurka. Når man i forvejen var halvvejs ved at gå tilbage til den oprindelige operette m.h.t. placering og navne, kunne det være sjovt, at man måske havde benyttet sig af sange fra andre af Hervés operetter – eller af den musik fra den originale operette, som man ikke har brugt. Desværre var store dele af iscenesættelsen også en rodet affære uden rigtigt at have en grundlæggende holdning eller idé. Det ene øjeblik var det moderne slapstick – det andet øjeblik skrigende gammeldags komedie. Enormt mange sjove scener – og enormt mange lange monologer, som nok er søde eller sjove men også sætter handlingen totalt i stå. Især første akt er tung i enden. Det hjælper gevaldigt på tempo og humør i anden akt.

Hvis det stod til opsætningen alene endte vi nok på to eller tre stjerner, men heldigvis er der et flot spillende hold til at hive forestillingen op. Lone Hertz er i den grad med til at gøre aftenen mindeværdig. En sødmefyldt og livsklog priorinde som også har myndigheden på sin side. Pelle Emil Hebsgaard har svært ved at finde sin Celestin/Floridor i begyndelsen – og der ikke megen forskel når han veksler mellem sine to personligheder, hvilket er en skam – men han giver ung og frisk energi til især anden akt og lægger sig heldigvis langt væk fra Dirch Passer. Trine Gadeberg er en dårende dejlig primadonna og fræk som bare satan, Asger Reher sød og kær som teaterdirektør, Johannes Nymark er charmerende og kæk som Løjtnanten og Kristian Boland brusende kolerisk sjov som Majoren. Karin Nordly-Holst er yndigt syngende som titelrollen men også noget gennemsigtig og uden den nerve og gnist, der trods alt skal være i den unge novice – især fordi man har Lone Hertz lige ved siden af, som jo i den grad var en charmerende humørbombe i samme rolle i filmen.

Der var nogle nuttede soldater i koret – ellers kan man ikke sige så meget om det. Det var yderst anonymt, selvom de var sat til at spille instrumenter og andet, som er blevet så populært især i England med disse actor-musicians forestillinger. Personligt synes jeg, det er et stunt, der kun meget få gange giver mening; det kunne det have gjort her, hvis der bare havde været en bedre iscenesættelse omkring det.

MEN Frøken Nituoche er svær at tage livet af: Det er en hyggelig aften, og man bliver glad om hjertet – ikke mindst takket være Lone Hertz.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr