Foto Henrik Ohsten

Er der nogen?

Af Thomas Riis 11. december 2016

Bag billetmærker udkrænger det ensomme menneske sine håb og kriterier for fremtidens kærlighed. Ensemble Ensemble omdanner på smukkeste vis denne håndsrækning i ”Er der nogen?”

Titel
Er der nogen?

Teater
Teater Får302

Spilleperiode
8. - 17. December &
9. - 14. Januar.

Med tekst fra 141 kontaktannoncer og cirka lige så mange instrumenter på scenen kan man hurtigt tro, at holdet bag forestillingen ”Er der nogen?” har taget munden lidt for fuld. Især når man indser, at det kun er tre af de seks Ensemble Ensemble-medlemmer, der er på scenen, og det hele skal gennemføres på lidt over en time.

Men ligesom et svar på en kontaktannonce kan overraske, give pote og skabe den sødeste musik, opnår ”Er der nogen?” at ramme midt i maven, hvor det både gør ondt og godt. Det gør ondt, når de personer, der har skrevet kontaktannoncerne, på en gang anonymt og helt uden filter, på få linjer udgyder deres fiaskoer og banale behov, og det gør ondt når man tænker på, hvordan dette hudløst ærlige menneske rækker en hånd ud i intetheden og mørket i håb om, at der er nogen, der tager fat, men velvidende om, at der ikke er nogen garanti.

Til gengæld gør det godt, når disse ærlige, korte rubrikker optegner et bramfrit menneske med håb på alt det bedste i dets omverden og fremtid og viser en styrke i mennesket, der tør erkende sin fiasko men fortsat tror på lykkelige slutninger.

Men selv, og især, når det gør ondt, gør ”Er der nogen?” godt! De menneskelige skæbner der er indkaplset på få linjer i en snusket avis-annonce, er noget af det mest geniale og originale tekstmateriale, jeg har oplevet et teaterstykke baseret på. De indeholder en intens intim spænding, som underbygges af de tre skuespillere på den lille scene i Toldbodgade. Intimiteten og ærligheden i teksterne underbygges ligeledes på den mest vidunderlige vis af de melodiske og stemningsfyldte kompositioner af Jeanett Albeck, der sammen med Rikke Bilde og Kristoffer Fabricius udfolder de forskellige skæbner på scenen.

Der er en lige så stor forskel mellem de forskellige små brudstykker undervejs i forestillingen, som der er forskel på nærværs-søgende danskere. Denne vidde i performance, fra det sårbare til det latterlige, det specifikke, det ynkelige, det smukt-komponerede melodiske og det melodramatisk smukke, gør at stykket aldrig kører træt, men køres direkte i mål og rammer lige i solarpleksus. Der hvor det både gør ondt og godt.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar