Foto Henrik Stenberg

Fra Not til Hot

Af Per Lundsgaard 12. januar 2017

Den Kongelige Ballets populære Dans2Go program er i denne omgang en blandet pose, der heldigvis bliver bedre, som aftenen skrider frem, men til gengæld har et startniveau man simpelthen ikke kan være bekendt.

TITEL:
Dans2Go

TEATER:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

SPILLEPERIODE:
10. januar – 3. marts 2017

Stakkels Bournonville! Han får lov til at åbne aftenen med den tidskarakteristiske Danseskole fra balletten Konservatoriet, eller Et Avis Frieri som den også hedder. Balletten er fra 1849 og er lavet over Bournonvilles egne minder fra balletten på Pariseroperaen. Et levende billede af Degas er det, vi normalt forbinder med balletten og divertissementet i Danseskolen. I denne version er alt det romantiske og tidstypiske skrællet af. Tilbage står danserne i deres nutidige træningstøj på en tom scene, akkompagneret af et piano og en violin. Det kræver at trinene bliver danset med et kæmpe overskud og med en sikkerhed, som man kunne forlange af et kompagni, der har en ubrudt tradition for stilen. MEN det, vi fik set på scenen, lignede en afslutningsforestilling på et ugekursus i Bournonville . Uden charme og overskud, upræcist og nervøst fremført, kluntet og ideforladt iscenesat. Fy for den til Den Kongelige Ballet – det kan I ikke være bekendt!

Hurtigt videre til det næste indslag, som var en fint danset Pas De Deux af Jerome Robbins. Flot og lækkert danset af J'aime Crandall og Gregory Dean. Det er en sød, lille, ekvilibristisk bagatel, som er beregnet til at være lidt ekstra kræs på en flot balletaften. Her kom den til at skulle bære en hel første akt – fordi første indslag var så dårligt, som det var. Det kunne den ikke helt, og man gik en smule desorienteret til pausen.

Heldigvis var Oliver Spartovs nye ballet Beginning and Ending en flot danset og koreograferet oplevelse, som gjorde, at man endte med at blive grebet af både musikken og stemningen på scenen – langt om længe. Andreas Kaas var flot dansende som centrum i forestillingen med både dramatik og romantik i alle bevægelser og trin. En nydelse at se på. Omkring ham var et yderst veldansende korps og interessante formationer og trinsammensætninger. Det mindede sine steder om John Neumeier, sine steder om Frederick Ashton, men de fleste steder var det heldigvis helt sin egen.

Koreografien var bedre end historiefortællingen. Et mærkeligt sammenrend af alt fra dansende rensdyr til noget, der lignede skovnymfer. Læser man rollelisten med Ghost Couples og Spirits, bliver man bare endnu mere forvirret. Det var en flot finale på aftenen men glimrede måske også på en ikke helt så imponerende baggrund.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr