De medvirkende til det absurde middagsselskab i Den Skaldede Sangerinde på Teatret ved Sorte Hest, Foto Robin Skjoldborg
Det
lille teater ved Sorte Hest har længe været kendt som et sted, hvor det absurde
teater blomstrede og levede rigtig godt. Det får man herligt genopfrisket ved
gensynet med Den Skaldede Sangerinde.
TITEL:
Den Skaldede Sangerinde
af Eugéne Ionesco
TEATER:
Teatret ved Sorte Hest
SPILLEPERIODE:
Frem til 11. marts
Den tætte intime teatersal i Teatret ved Sorte Hest, passer som fod i hose til Ionescos lille teaterperle om et middagsselskab, hvor der foregår ingenting – og alting.
Det absurde teater blev nærmest født med dette stykke fra 1950 – selvom Ionesco ikke selv betegnede sine stykker som absurde – men kaldte det moderne teater. Med herlige banale floskler, sjove historier uden mening og frydende grotesk tristesse rammer Ionescos kulsorte komedie lige ned i vores tid, hvor verden nærmest i visse tilfælde synes mere absurd end det, der foregår på scenen. At kunne se skønheden og alvoren i det absurde er også en kunst. Det kan instruktøren Maria Vinterberg, og hun kan få os i salen til at se den også. For midt i de mange grin er der også en refleksion over det moderne menneskes voksende mangel på empati, vores ligegyldige, egoistiske omgangstone og vores fravær af ægte nære følelser. Vi går ofte kejtede rundt om hinanden og siger en masse uden at sige eller mene noget.
Det er om noget teater til tiden – herligt moderniseret i sproget af Klaus Hoffmeyer og de medvirkende. Især de to ægtepar, spilet af Charlotte Elizabeth Munksgaard, Steen Stig Lommer, Marina Bouras og Peter Oliver Hansen giver opvisning i sublimt komediespil.
Der bliver grint højt i den lille sal – stemningen er varm som temperaturen i lokalet, og det er lige, hvad man har brug for i denne kolde tid!