Handlingen i Rejsen til Reims på Operaen foregår af uforklarlige årsager på et museum, hvor billederne bliver levende., Foto Thomas Petri

Flot og velsunget nonsens

Af Per Lundsgaard 14. marts 2017

Det er en imponerende flot indpakning på Operaen til Rossinis vrøvlehistorie, men iscenesættelsen er også unødvendig rodet og uden megen mening.

TITEL:
Rejsen til Reims
af Rossini

TEATER:
Det Kongelige Teater
Operaen

SPILLEPERIODE:
12. marts – 25. april 2017

Rossinis opera fra 1825 er måske en af musikteatrets første koncept-forestillinger. Det er en forestilling uden et egentlig plot, men med en ramme hvori der fortælles om menneskelige relationer.

Især den amerikanske musicalmester Stephen Sondheim har ofte siden brugt den formel, men på Operaen har man ikke engang taget den smule logik, der var i operaen alvorligt. Den foregår på en kro, hvor en flok rejsende ankommer, angiveligt på vej til Reims hvortil de aldrig når. Teksterne på tekstmaskinen fortæller da også om både kro og rejse, men instruktøren Damiano Michieletto har kvast en rammehistorie om et museum, hvor malerierne bliver levnede – som en operaudgave af Nat på Museet – ned over forestillingen. Det bliver blot kilde til endnu større forvirring, for nu passer intet sammen – og den smule logik der var, er totalt forfløjen. En smart instruktøridé som måske ikke var så smart alligevel.

Tåbeligt er det, men flot. Der synges også aldeles glimrende af det store rollegalleri. Kor og orkester er også på toppen, og det er smukke og smarte scenebilleder, der bydes på.

Men uden mening er det – der skal helst være logik i al det ulogiske for at retfærdiggøre at man bruger et par timer på miseren. Den må også have kostet kassen den forestilling, og man undres over, at der bruges så mange penge på en forestilling, der hører til i randrepertoiret på et stort operahus – især fordi det synes, som om pengene er spildt på en komplet ligegyldig og fejldisponeret opsætning, og fordi repertoiret på Operaen i forvejen har masser af klassikerhuller.

De fire stjerner gives for Rossinis perlende musik, sangerne, orkestret, koret og de flotte kostumer og dekorationer – der er så absolut ingen stjerner til iscenesættelsen!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr