Lars Mølsted i front for den endnu flottere udgave af Klokkeren fra Notre Dame med Fredericia Teater på Det Kongelige Teaters Gamle Scene., Foto Søren Malmose

Stor, større, bedst

Af Per Lundsgaard 24. juni 2017

Det var stort og flot i Fredericia i efteråret til ur-premieren – det er større og endnu bedre på Kongens Nytorv, hvor det var en af de mest magiske aftener i teatret nogensinde!

TITEL:
Klokkeren fra Notre Dame

TEATER:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

SPILLEPERIODE:
23. juni - 13. august 2017

Scenografien er bygget helt ud i salen i det ikoniske scenerum, så både kongeloge og hofdameloge er skjult af Notre Dames træbjælker i Benjamin la Cours imponerende scenografi, der stadig er et af forestillingens største scoop. Turen gennem katedralen giver præcis det sug i maven som man husker fra Fredericia, og lyssætningen synes endnu smukkere end ved ur-premieren.

I det hele taget er hele molevitten mere imponerende og synes om muligt endnu bedre, end da den sås i Fredericia.

Toner og fraseringer sidder lige hvor de skal, og orkester og kor får en imponerende vellyd ud af Alan Menkens storladne pompøse musik – også de stille passager lyder så smukt, som man kunne ønske sig.

I rollerne genser man Mads M. Nielsens knugede og indestængte Frollo, der kun på ydersiden er så from som han lyder – det farlige begær ligger ikke så dybt begravet, som han ville ønske – en flot skuespilpræstation der sætter sig dybt hos publikum, selvom det vokalt ikke var helt på toppen til københavnerpremieren.

Bjørg Gamst er en ny Esmaralda, og hun er imponerende adræt i dansen og sikker i sin vokal – med både styrke og vrede, men også med en hjerteskærende renhed i sine ballader. Hun mangler måske en snert mere sigøjner-glød men virker klart mere frigjort i rollen end Vanessa Rodríguez Ibarra gjorde i Fredericia.

Christian Lund og Diluckshan Jeyaratnam er begge tilbage som henholdsvis Kaptajn Phoebus og Clopin med usvækket kraft.

Lars Mølsted er igen Quasimodo. Man troede ikke det var muligt at gøre figuren og præstationen endnu bedre, end den allerede var – MEN DET GØR HAN! Fra første øjeblik ejer han simpelthen den mest berømte scene i Danmark – nemlig Det Kongelige Teaters Gamle Scene – med en selvfølgelighed, som havde han altid stået der – men også med en kunstnerisk ydmyghed, der kendetegner de allerstørste blandt Thalias stjerner. Vokalt sprænger han næsten rammerne for, hvad man kan, og spillemæssigt får han os alle med i både de første scener som kejtet skifting og den store følelsesmæssige rutsjetur til sidst i forestillingen. Han cementerer sin plads som en af de største musicalstjerner vi nogensinde har haft her i landet.

Det bliver svært at overgå en forestilling som Klokkeren fra Notre Dame – men jeg er sikker på at Fredericia Teater nok skal prøve det med Prinsen af Egypten og Seebach i den kommende sæson.

Tjek os ud

Teater

Annonce
Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Så skal der Cruises..

Oslo færgen, Oslobåden, en tur med DFDS – nordmændene kalder den “Danskerbåden". Ja, kært barn mange navne. ...

Der findes vist ikke noget nemmere end at tage en tur med Oslobåden. Det skulle da lige være at bl...

Carsten Bjørnlund har trænet godt op til indspilningen af filmen Queda, og de nyder tilskuerne godt af.

Den triste fremtid

Instruktøren Max Kestner er mest er kendt for dokumentarfilm men har begået en dansk fremtidsfilm der blander ...

16. nov
Der er godt gang i kærlighedsdramaet i shoppingcentret hos Den Jyske Opera der er på turne med Donizettis festlige opera Elskovsdrikken.

Festlig kærlighedsforvirring i shoppingcentret

Den Jyske Opera har sendt Donizettis populære opera Elskovsdrikken på turne landet rundt i en moderne karakter...

15. nov
Der er flotte tableauer i forestillingen Into The Dark, der har svært ved at finde fodfæste som teaterforestilling.

Mere kunst end teater

På det lille Teater Får 302 har Jeanette Ehlers lavet en hybrid mellem en teaterforestilling og en kunstinst...

14. nov

Værd at se på Netflix

En mor, en teenager og et toad trip er begyndelsen til Netflixfilmen Transamerica.

14. nov