Pia Rosenbaum er centrum i den samfundskritiske komedie Til (ingen verdens) nytte på Folketeatret. , Foto Thomas Petri

Svigtet af samfundet 

Af Per Lundsgaard 29. september 2017

På Folketeatrets lille scene Hippodromen kan man i denne tid møde den modne og modløse arbejdsløse.

Titel:
Til (ingen verdens) nytte

Teater:
Hippodromen på Folketeatret

Spilleperiode:
Til 21. oktober på Hippodromen

Turne:
24. oktober - 5. december se www.folketeatret.dk for spilleplan

Pia Rosenbaum spiller stærkt og vedkommende som Berit der efter at være ansat i DSB Billetsalg pludselig står uden job da rationaliseringer og omstruktureringer gør at hendes stilling ikke længere findes. Hun havner hos HR afdelingen som efter bedste evne og regler prøver at få hende til at komme videre i systemet - og se det som en positiv udvikling at søge nye arbejdsmæssige udfordinger hvillket Berit ikke nødvendigvis ser som noget positivt.

Der er heller ikke megen tid til at vænne sig til nye arbejdsgange - først i 7/11 kiosken som jo nu har overtaget det meste af DSBs billetsalg og dernæst i kundeservice. Til sidst står Berit helt alene uden for koncernen uden job og er i A-kasse med dertil hørende jobsøgning og forskellige kurser.

Forestillingen rammer nådesløst ned i en kedelig tendens i tiden - med travlhed og effektivisering - og en stor generation af folk over de 50 år der pludselig er endt som gidsler i en rationalisering og strukturændring de ikke forstår. For dem kan en følelse af ikke længere at være til nogen nytte - og dermed en opfattelse af at der er noget galt med en - have store psykiske konsekvenser og kan ende med en meget tragisk udgang, når den del af samfundet der skal hjælpe, selv er ramt af stress og stramme regler.

Dramatikeren Thomas Markmann har baseret forestillingen på virkelige begivenheder, og det giver en fin autencitet i scener og replikker. Der spilles naturligt og præcist af Finn Nielsen, Lisbeth Wulff og Jacob Lohmann rundt om førnævnte Pia Rosenbaums tragikomiske hovedperson. Det er en forestilling hvori rigtig mange publikummer hurtigt vil kunne nikke genkendene til de enkelte typer. Forestillinge tabet lidt pusten - og enkelte scener kunne være strammet eller undværet. Men alt i alt er det en vedkommende og vigtig lille forestilling som belyser en måske lidt overset konsekvens af det samfund der hurtigere og hurtigere bevæger sig et sted hen hvor de der bestemmer mister forbindelsen og forståelsen for dem de er sat til at bestemme over. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr
Smukke Gamle Scene var ramme om Operaakademiets koncert.

Operaakademiets koncert afspejler tingenes tilstand i den professionelle operaverden

Sangernes varierende niveau, sygdom og lejlighedsvist også instruktørens misgreb gjorde Operaakademiets konc...

8. apr
Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret.

Grand Prix musical er stadig et hit

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem t...

7. apr
Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar