Plastik men ikke fantastic i Det Kongelige Teaters rodede og hysteriske falden-på-halen udgave af Holbergs Maskerade., Foto Natascha Thiara Rydvald

Hysterisk Holberg

Af Per Lundsgaard 18. november 2017

Råb og skrig, hysterisk falden på halen, gentagelser af gentagelser af gentagelser – det er hvad Det kongelige Teater byder på i Herbert Fritsch destruktion – undskyld instruktion.

Titel:
Maskerade
af Ludvig Holberg

Teater:
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
17. november 2017 -
28. februar 2018

Hvad vi så i Skuespilhuset kan måske bedst beskrives som et dårligt syretrip man gerne hurtigt vil ud af igen. En værre omgang instruktør-onani skal man lede længe efter. Det er fuldstændig ligegyldigt med tekst eller handling – det drejer sig kun om for instruktøren at sætte sit eget vulgære aftryk på forestillingen.

Alt er mani og udvendig råben, og hver replik bruges til hysteriske udfald med både krop og stemme. Det blev hurtigt trættende – og det hørte ikke op før tæppet var faldet for sidste gang. Samme tempo og samme energi gennem hele forestillingen hvor enhver form for personkarakteristik eller respekt for tekst var aldeles fraværende. Imponerende alligevel af de medvirkende skuespillere, for sikke en energiudladning på scenen – desværre var det forgæves i et forsøg på at lave noget der mindede om en forestilling med noget på hjerte – andet end udvendig larm. 

At det så alligevel lykkedes for bl.a. Tammi Øst og Jens Jørn Spottag at lave enkelte scener der mindede en smule om Holberg er vist mere de to skuespilleres fortjeneste end instruktørens. Resten af holdet vil jeg undlade at nævne for noget som helst. 

Flotte var kostumerne i blomstret plastik a la sommerhusdug – men hvorfor de medvirkende efter sigende skulle ligne porcelænsdukker, ved jeg ikke. Som stort set alt andet var det blot en instruktøridé uden egentlig forbindelse med Holbergs Maskerade – bortset fra teksten som faktisk var den originale – man kunne bare ikke høre den for viel geschrei.

I programmet kan man læse at samme instruktør aldrig forbereder sig inden første prøve men tager den derfra og ser hvor forestillingen udvikler sig hen. Gad vide hvilken anden millionstøttet statsvirksomhed der vil tillade en højt betalt medarbejder at møde op uforberedt: Teaterverdenen kan nogle gange være et uforståeligt eksperiment. 

Jeg vil tro at familie, venner og kolleger til de medvirkende synes at miseren er sjov at overvære. Der var grin og stående ovation fra visse publikummer til premieren. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste jeg kan anbefale at tage ind og se denne groteske omgang skrig og skrål. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar