Anders Glud Jensen er en gysende god fortæller i spøgelseshistorien Clara på Zangenbergs Teater.

Ujævnt gys

Af Per Lundsgaard 5. januar 2018

På Zangenbergs Teaters lille scene har Anders Glud Jensen godt tag i publikum med sin spøgelsesfortælling om et forladt engelsk slot og dets uhyggelige fortid.

Titel:
Clara

Teater:
Zangenbergs Teater

Spilleperiode:
4 - 14. januar 2018

Forestillingen Clara er angiveligt blevet til igennem et samarbejde med Fortune Theatre i Londons West End der siden 1989 har været hjem for gyseren The Woman in Black som kraftigt har inspireret til denne forestiling med Anders Glud Jensen alene på scenen.

Ligesom i Woman in Black åbner vi med en mand der nødtvunget vil fortælle en spøgelseshistorie – fordi han nærmest ikke kan leve videre uden at få historien givet videre. Sammenligningen findes også i det forladte slot, de døde børn og de gode gysereffekter.

De mange gys er effektivt overført til den lille scene på Zangenbergs Teater, men hvor Woman in Black, som sidste gang er blevet opført i Danmark på Himmerlands Teater i 2011 under titlen Kvinden i sort, hænger upåklageligt sammen som historie, er Clara desværre fyldt med uforklarlige huller i historien.

Først er det uklart hvilken tid vi befinder os i. Anders Glud Jensen er klædt i noget der signalerer 1930'erne, og det forladte slot synes at være blevet forladt omrking 1910. Hvordan der så i rummet kan være en radio der først blev indført i 1920'erne, er uklart. Ligeledes at der lægges en besked på en telefonsvarer, måden lommelygten ser ud, at de børn der slap væk senere kunne fortælle om de uhyggelige hændelser på det børnehjem, der var på slottet – når der bliver fortalt at alle børn på mystisk vis døde da de var syv år gamle – også selv om de ikke længere var på slottet ... og så videre.

Det er synd at man ikke har gået historien mere effektivt igennem for usandsynligheder eller en mere præcis formidling til publikum. Det synes underligt at folk fra Fortune Theatre har ladet et så fortællemæssigt ujævnt manuskript slippe igennem hvis de har været inde over den del af projektet.

Men Anders Glud Jensen er en glimrende fortæller og får hurtigt alle med på historien. Gysindholdet er godt, selv om det er ærgerligt at historien ikke er bedre og at forestillingen derfor bliver en ujævn affære.

Tjek os ud

Teater

Annonce
Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Så skal der Cruises..

Oslo færgen, Oslobåden, en tur med DFDS – nordmændene kalder den “Danskerbåden". Ja, kært barn mange navne. ...

Der findes vist ikke noget nemmere end at tage en tur med Oslobåden. Det skulle da lige være at bl...

Farverig og fjollet - Kuhlaus opera Lulu på Det Kongelige Teater.

Eventyrlige fjollerier

Det er en nydelse og en kæmpeoplevelse at sidde på Gamle Scene og høre Kuhlaus opera Lulu blive opført for før...

23. jan
Henrik Prip er forestillingens sande centrum som hovedfiguren Faust på Mungo Park.

Længslen efter det evige sekund

På Mungo Park i Allerød får Goethes udødelige klassiker om tilstanden mellem himmel og jord – mellem Gud og Dj...

22. jan
Der er masser af fest, sjov og poesi i den nye danseaften

Sanselig og lun danseaften

Dansk Danseteater har med sit nyeste program, Don't Leave Me Alone, skabt en smuk diverterende danseaften der ...

20. jan
 Chess

One Night in Bangkok redder Chess

Abbas Björn Ulvaeus og Benny Andersson byder sammen med Tim Rice velkommen til endnu en omgang Skak når Tivoli...

20. jan