Anders Glud Jensen er en gysende god fortæller i spøgelseshistorien Clara på Zangenbergs Teater.

Ujævnt gys

Af Per Lundsgaard 5. januar 2018

På Zangenbergs Teaters lille scene har Anders Glud Jensen godt tag i publikum med sin spøgelsesfortælling om et forladt engelsk slot og dets uhyggelige fortid.

Titel:
Clara

Teater:
Zangenbergs Teater

Spilleperiode:
4 - 14. januar 2018

Forestillingen Clara er angiveligt blevet til igennem et samarbejde med Fortune Theatre i Londons West End der siden 1989 har været hjem for gyseren The Woman in Black som kraftigt har inspireret til denne forestiling med Anders Glud Jensen alene på scenen.

Ligesom i Woman in Black åbner vi med en mand der nødtvunget vil fortælle en spøgelseshistorie – fordi han nærmest ikke kan leve videre uden at få historien givet videre. Sammenligningen findes også i det forladte slot, de døde børn og de gode gysereffekter.

De mange gys er effektivt overført til den lille scene på Zangenbergs Teater, men hvor Woman in Black, som sidste gang er blevet opført i Danmark på Himmerlands Teater i 2011 under titlen Kvinden i sort, hænger upåklageligt sammen som historie, er Clara desværre fyldt med uforklarlige huller i historien.

Først er det uklart hvilken tid vi befinder os i. Anders Glud Jensen er klædt i noget der signalerer 1930'erne, og det forladte slot synes at være blevet forladt omrking 1910. Hvordan der så i rummet kan være en radio der først blev indført i 1920'erne, er uklart. Ligeledes at der lægges en besked på en telefonsvarer, måden lommelygten ser ud, at de børn der slap væk senere kunne fortælle om de uhyggelige hændelser på det børnehjem, der var på slottet – når der bliver fortalt at alle børn på mystisk vis døde da de var syv år gamle – også selv om de ikke længere var på slottet ... og så videre.

Det er synd at man ikke har gået historien mere effektivt igennem for usandsynligheder eller en mere præcis formidling til publikum. Det synes underligt at folk fra Fortune Theatre har ladet et så fortællemæssigt ujævnt manuskript slippe igennem hvis de har været inde over den del af projektet.

Men Anders Glud Jensen er en glimrende fortæller og får hurtigt alle med på historien. Gysindholdet er godt, selv om det er ærgerligt at historien ikke er bedre og at forestillingen derfor bliver en ujævn affære.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Turen går til Oslo 

Oslo ligger bogstaveligt for ens fødder når man tager DFDS “Oslobåd". Fra luksus til luksus – de næste 48 ti...

De fleste vælger desværre flyet når de skal til Oslo, dels fordi det er billigt, dels fordi ...

Skal du ud at rejse?

Hvor går turen hen når du skal på ferie? I februar besøgt vi Gran Canaria på en afbudsrejse, og nu tager vi bl...

Indgangen til maj betyder at vi tager hul på et helt nyt ferieår. Men hvordan skal vi nu fordele v...

Mikkel Bay Mortensen i front for et flot sammenspillet ensemble i musicalen og den berømte forårsrulle på Odense Teater.

Den syngende forårsrulle

Odense Teater imponerer med en ambitiøs ny gennemkomponeret musical om familien Wang og hvordan den velkendte ...

22. maj
Årets velvalgte hold i Cirkusrevyen 2018 på Bakken.

Elegant revy på Bakken

Årets Cirkusrevy er en af de mest elegante man har set i cirkusteltet på Bakken i mange år.

20. maj
Der er godt gang i det ægteskabelige forviklinger i farcen Ding Dong på Odense Teater.

Elegant farce i Odense

Feydeaus farce om utroskab bliver på Odense Teater opført med masser af stil og sjove præstationer men mangler...

11. maj
Det er altid en oplevelse at overvære balletten Etudes på Det Kongelige Teater - også denne gang i programmet Ballet de Luxe.

Luksusballet på Det Kongelige Teater

Det er en rigtig god idé med disse balletaftener med lækre højdepunkter fra ballettens verden – og så i luksus...

8. maj