Anders Glud Jensen er en gysende god fortæller i spøgelseshistorien Clara på Zangenbergs Teater.

Ujævnt gys

Af Per Lundsgaard 5. januar 2018

På Zangenbergs Teaters lille scene har Anders Glud Jensen godt tag i publikum med sin spøgelsesfortælling om et forladt engelsk slot og dets uhyggelige fortid.

Titel:
Clara

Teater:
Zangenbergs Teater

Spilleperiode:
4 - 14. januar 2018

Forestillingen Clara er angiveligt blevet til igennem et samarbejde med Fortune Theatre i Londons West End der siden 1989 har været hjem for gyseren The Woman in Black som kraftigt har inspireret til denne forestiling med Anders Glud Jensen alene på scenen.

Ligesom i Woman in Black åbner vi med en mand der nødtvunget vil fortælle en spøgelseshistorie – fordi han nærmest ikke kan leve videre uden at få historien givet videre. Sammenligningen findes også i det forladte slot, de døde børn og de gode gysereffekter.

De mange gys er effektivt overført til den lille scene på Zangenbergs Teater, men hvor Woman in Black, som sidste gang er blevet opført i Danmark på Himmerlands Teater i 2011 under titlen Kvinden i sort, hænger upåklageligt sammen som historie, er Clara desværre fyldt med uforklarlige huller i historien.

Først er det uklart hvilken tid vi befinder os i. Anders Glud Jensen er klædt i noget der signalerer 1930'erne, og det forladte slot synes at være blevet forladt omrking 1910. Hvordan der så i rummet kan være en radio der først blev indført i 1920'erne, er uklart. Ligeledes at der lægges en besked på en telefonsvarer, måden lommelygten ser ud, at de børn der slap væk senere kunne fortælle om de uhyggelige hændelser på det børnehjem, der var på slottet – når der bliver fortalt at alle børn på mystisk vis døde da de var syv år gamle – også selv om de ikke længere var på slottet ... og så videre.

Det er synd at man ikke har gået historien mere effektivt igennem for usandsynligheder eller en mere præcis formidling til publikum. Det synes underligt at folk fra Fortune Theatre har ladet et så fortællemæssigt ujævnt manuskript slippe igennem hvis de har været inde over den del af projektet.

Men Anders Glud Jensen er en glimrende fortæller og får hurtigt alle med på historien. Gysindholdet er godt, selv om det er ærgerligt at historien ikke er bedre og at forestillingen derfor bliver en ujævn affære.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr