Hele det velspillende hold i Requiem på Betty Nansen Teatret. , Foto Emilia Therese
Betty Nansen Teatret har taget 80 historier fra Peer Hultbergs roman Requiem der rummer i alt 537 historier om det moderne menneskes daglige dødskamp.
Titel:
Requiem
Teater:
Betty Nansen Teatret
Spilleperiode:
25. januar - 18. februar 2018
Det er noget af et projekt at omsætte den kæmpe roman Requiem til en teaterforestilling med kun otte medvirkende skuespillere som skal agere over 80 personer i løbet af to en halv time. Det lyder nærmest umuligt – men det er faktisk blevet uhyre vellykket.
Karen-Maria Bille har effektivt skåret til, og eneste anke er at man godt kunne have skåret endnu mere til. Første akt bliver simpelthen for lang, og det skyldes den fragmenterede handling – der er to eller tre historier for meget med, og vi mister lidt interessen.
Det er synd, for der spilles aldeles glimrende, nuanceret og hjertegribende råt og ægte af samtlige medvirkende. Man skal lede længe efter en så homogen intensitet på en scene. Bravo til Lise Baastrup, Marie Bech Hansen, Elliott Crosset Hove, Solbjørg Højfeldt, Andreas Jebro, Olaf Johannesen, Steen Stig Lommer og Julie Agnete Vang.
Der er også iscenesat stramt og detaljeret af Jacob Schokking. Han har også stået for det imponerende visuelle design som sammen med kostumedesigneren Stine Gudmundsen-Holmgreen fint understreger de hurtige skift mellem forskellige menneskeskæbner – skæbner der alle har det til fælles at de søger en form for fællesskab men alligevel ikke kan finde ud af høre sammen med nogen.
Lydsiden, skabt af Gert Sørensen, er også en vigtig medspiller i forestillingens succes. Den er lige så varieret som de personer vi møder.
Det er en rørende, barsk, morsom og sarkastisk forestilling - kort sagt menneskelig på godt og ondt.