Youssef Wayne Hvidtfeldt og Sofia Saaby Mehlum er begge sikre og gode i forestillingen Forbrændt på Odense Teater. , Foto Emilia Therese

Langt og ordrigt stykke om had, kærlighed og tilgivelse

Af Per Lundsgaard 2. februar 2018

Wajdi Mouawads skuespil fra 2003 får nu premiere på Odense Teater i en grundig iscenesættelse der synes at være en smule forblændet af materialet.

Titel:
Forbrændt

Teater:
Odense Teater, Odeon/Teatersalen

Spilleperiode:
1. februar - 8. marts 2018

Der er megen tekst, mange ord og mange forklaringer. Også for mange, for med en spilletid tæt på tre timer orker vi til sidst ikke at høre på flere forviklinger i en historie vi har gennemskuet allerede i første akt.

Forestillingen virker meget konstrueret i sin opbygning – og oftest meget unaturlig i sine replikker. Det er ellers en meget dramatisk historie vi skal igennem, med masser af spænding, kærlighed, had og diverse overraskende twists. En kraftig beskæring af teksten ville dog have gjort underværker, men det synes som om iscenesætteren har været nærmest forblændet af stykkets dramatik – og ikke har kunnet gennemskue at der ikke lå ret meget inde bag alle de ord, og det der nu engang lå kunne man have fortalt på nærmest den halve tid og uden den uendelige række af tung symbolik.

Der bliver heldigvis spillet intenst godt af de fleste skuespillere. Sofia Saaby Mehlum og Youssef Wayne Hvidtfeldt er begge naturligt gode som tvillingeparret der mister deres mor og langsomt finder frem til deres egen uhyggelige fortid. De formår at gøre det meste af den svære tekst hørbar. Den afdøde mor spilles af tre skuespillere der samtidig spiller den afdødes egen mor og mormor – her lykkes det bedst for Hanne Hedelund at komme gennem tekstens floskler om flygtninge og krig. Mads Nørby får en rund og hyggelig figur ud af advokaten Hermile, Özlem Saglanmark viser masser af indestængt vrede og passion for frihed som Sawda og Klaus T. Sødregaard er herligt omskiftelig i diverse bifigurer i handlingen.

Det er en trist og tragisk historie men også en historie om kærlighed og tilgivelse som så absolut er værd at beskæftige sig med, men i denne iscenesættelse tabte man tråden.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr