Youssef Wayne Hvidtfeldt og Sofia Saaby Mehlum er begge sikre og gode i forestillingen Forbrændt på Odense Teater. , Foto Emilia Therese

Langt og ordrigt stykke om had, kærlighed og tilgivelse

Af Per Lundsgaard 2. februar 2018

Wajdi Mouawads skuespil fra 2003 får nu premiere på Odense Teater i en grundig iscenesættelse der synes at være en smule forblændet af materialet.

Titel:
Forbrændt

Teater:
Odense Teater, Odeon/Teatersalen

Spilleperiode:
1. februar - 8. marts 2018

Der er megen tekst, mange ord og mange forklaringer. Også for mange, for med en spilletid tæt på tre timer orker vi til sidst ikke at høre på flere forviklinger i en historie vi har gennemskuet allerede i første akt.

Forestillingen virker meget konstrueret i sin opbygning – og oftest meget unaturlig i sine replikker. Det er ellers en meget dramatisk historie vi skal igennem, med masser af spænding, kærlighed, had og diverse overraskende twists. En kraftig beskæring af teksten ville dog have gjort underværker, men det synes som om iscenesætteren har været nærmest forblændet af stykkets dramatik – og ikke har kunnet gennemskue at der ikke lå ret meget inde bag alle de ord, og det der nu engang lå kunne man have fortalt på nærmest den halve tid og uden den uendelige række af tung symbolik.

Der bliver heldigvis spillet intenst godt af de fleste skuespillere. Sofia Saaby Mehlum og Youssef Wayne Hvidtfeldt er begge naturligt gode som tvillingeparret der mister deres mor og langsomt finder frem til deres egen uhyggelige fortid. De formår at gøre det meste af den svære tekst hørbar. Den afdøde mor spilles af tre skuespillere der samtidig spiller den afdødes egen mor og mormor – her lykkes det bedst for Hanne Hedelund at komme gennem tekstens floskler om flygtninge og krig. Mads Nørby får en rund og hyggelig figur ud af advokaten Hermile, Özlem Saglanmark viser masser af indestængt vrede og passion for frihed som Sawda og Klaus T. Sødregaard er herligt omskiftelig i diverse bifigurer i handlingen.

Det er en trist og tragisk historie men også en historie om kærlighed og tilgivelse som så absolut er værd at beskæftige sig med, men i denne iscenesættelse tabte man tråden.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Et afbud blandt bøsser

Uanset om det er forår, sommer, efterår eller vinter så er Gran Canaria altid et hit. Vi tog en afbudsrejse me...

Et afbud forbindes sjældent med noget godt – når man siger afbudsrejse, får de fleste ...

Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Thure Lindhardt er et godt og velspillet midtpunkt i Gogols groteske forvekslingskomedie Revisoren på Nørrebro Teater.

Korrupt landmandsliv

Revisoren på Nørrebro Teater er en herlig besk forvekslingskomedie der nådesløst udstiller et korrumperet samf...

21. feb
Dylan O'Brien er øjenguf i hovedrollen som agent på terrorjagt i den mislykkede American Assassin.

Flot action - flad handling

American Assassin er en mærkelig blanding af gode skuespillere, flot action og middelmådigt manuskript.

14. feb
Christine Gjerulff og Mikkel Reenberg giver flere bud på frygt i den sjove og tankevækkende T-error på Teater Får302.

Hånd i hånd med frygten

På Teater Får302 tager de frygten under kærlig og skarp behandling. Det er der blevet en rammende og sjov fore...

14. feb
Der er masser af glitter og Queer-feeling i musicalen Pippin på Malmø Opera.

Magisk glitrende musical i Malmø

Malmø Opera må næsten have tømt hele byen for paillet-stof og glitter, for scenen er et overdådigt slaraffenla...

12. feb