Danserne danser præcist og smukt i genopsætningen af Svanesøen på Operaen. , Foto Costin Radu

Stærkt danset Svanesø på Operaen

Af Per Lundsgaard 11. februar 2018

Danserne triumferer i genopsætningen af Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes Svanesøen på Operaen. 

Titel:
Svanesøen

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
10. februar - 3. juni 2018

Det er næsten flyvende magisk når Holly Jean Dorger står der alene på den store scene i Operaen og danser sin første solo i Svanesøen. Magi er der også når hun møder sin prins, den smukke, elegante og noble Jonathan Chmelensky. Man kan tydeligt mærke spændingen mellem dem nede i salen. Gnistrer slår det også i den fyrige pas de deux i anden akt, hvor Holly Jean Dorger forvandler sig fra den uskyldige hvide svane Odette til den forførende sorte svane Odile. Sjældent har jeg set så sikre og stærke fouette pirouetter som hos Holly Jean Dorger – og sikke balancer!  Jonathan Chmelensky følger flot trop med snurrende à la seconde piruetter og følsomme soloer – især er den første solo koreograferet af legendariske Erik Bruhn danset med indlevelse og følelse helt ud i fingerspidserne. Fuldt fortjent blev han efter forestillingen udnævnt til Kongelig Solodanser. 

De to får flot følgeskab af Jón Axel Fransson som en karismatisk Von Rothbart med masser af fyrige spring. Springe og snurre kan Liam Redhead også som Narren, og Estrid Elbo, Eleonora Morris og Andreas Kaas danser en flyvende flot pas de trois i første akt. 

I det hele taget er det dansernes aften. Damerne i korpset er præcise og både yndefulde og kraftfulde som svaner. Især er de fire små svaner præcise med fødder som symaskinenåle der torpederer gulvet. Hos de fire store svaner er der en smule vaklen i geledderne, men det var ellers en sjældenhed denne aften. 

I anden aktens balscene dansede både Marina Minoiu som ungarsk prinsesse, Stephanie Chen Gundorph som russisk prinsesse, Amy Watson som spansk prinsesse og Ida Praetorius som italiensk prinsesse med masser af karisma. 

Koreografisk var der flotte trin både af de unge koreografer Gregory Dean og Oliver Starpov i anden akts divertissementer og i resten af balletten af Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff efter Marius Petipa og Lev Invanovs originaltrin. 

Denne udgave af Svanesøen er stadig temmelig diffus i sin historiefortælling - og vi venter stadig på at se en velfungerende udgave af Svanesøen på Den Kongelige Ballet, men dårende smukt danset, det var den. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

Turen går til Oslo 

Oslo ligger bogstaveligt for ens fødder når man tager DFDS “Oslobåd". Fra luksus til luksus – de næste 48 ti...

De fleste vælger desværre flyet når de skal til Oslo, dels fordi det er billigt, dels fordi ...

Årets tre charmerende medvirkende i Ganløse Revyen, Camille Rommedahl, Martin Knudsen og Liselotte Krogager.

Varm og charmerende aften i Ganløse

Der er altid en helt særlig stemning på Ganløse Kro når man sidder bænket ved de lange borde og skel se revy. ...

18. jun
Generator på Takkelloftet er denne gang en lidt bleg omgang - en af undtagelserne er balletten Kejser af Alessandro Sousa Pereira.

Generator i tomgang

Dansk Danseteater præsenterer den nyeste omgang Generator, som er tænkt som en præsentation af nye og inspirer...

27. maj
 

MOR og FAR SIDDER I GRØFTEN

Et godt firkløver 

Uhyggeligt god underholdning i Tivoli – en sikker klassiker med Peter Frödin, Mia Lyhne, Anders W. Berthelsen ...

24. maj
Der er slag for skillingen i Det Kongelige Teaters Røde Orm i Ulvedalene - her med en på alle måder slagkraftig Andreas Jebro i centrum i titelrollen.

Flot Vikinge-spektakel

Det Kongelige Teater præsenterer med Røde Orm et farverigt og folkeligt vikingespil i Ulvedalene . 

24. maj