Danserne danser præcist og smukt i genopsætningen af Svanesøen på Operaen. , Foto Costin Radu

Stærkt danset Svanesø på Operaen

Af Per Lundsgaard 11. februar 2018

Danserne triumferer i genopsætningen af Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes Svanesøen på Operaen. 

Titel:
Svanesøen

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
10. februar - 3. juni 2018

Det er næsten flyvende magisk når Holly Jean Dorger står der alene på den store scene i Operaen og danser sin første solo i Svanesøen. Magi er der også når hun møder sin prins, den smukke, elegante og noble Jonathan Chmelensky. Man kan tydeligt mærke spændingen mellem dem nede i salen. Gnistrer slår det også i den fyrige pas de deux i anden akt, hvor Holly Jean Dorger forvandler sig fra den uskyldige hvide svane Odette til den forførende sorte svane Odile. Sjældent har jeg set så sikre og stærke fouette pirouetter som hos Holly Jean Dorger – og sikke balancer!  Jonathan Chmelensky følger flot trop med snurrende à la seconde piruetter og følsomme soloer – især er den første solo koreograferet af legendariske Erik Bruhn danset med indlevelse og følelse helt ud i fingerspidserne. Fuldt fortjent blev han efter forestillingen udnævnt til Kongelig Solodanser. 

De to får flot følgeskab af Jón Axel Fransson som en karismatisk Von Rothbart med masser af fyrige spring. Springe og snurre kan Liam Redhead også som Narren, og Estrid Elbo, Eleonora Morris og Andreas Kaas danser en flyvende flot pas de trois i første akt. 

I det hele taget er det dansernes aften. Damerne i korpset er præcise og både yndefulde og kraftfulde som svaner. Især er de fire små svaner præcise med fødder som symaskinenåle der torpederer gulvet. Hos de fire store svaner er der en smule vaklen i geledderne, men det var ellers en sjældenhed denne aften. 

I anden aktens balscene dansede både Marina Minoiu som ungarsk prinsesse, Stephanie Chen Gundorph som russisk prinsesse, Amy Watson som spansk prinsesse og Ida Praetorius som italiensk prinsesse med masser af karisma. 

Koreografisk var der flotte trin både af de unge koreografer Gregory Dean og Oliver Starpov i anden akts divertissementer og i resten af balletten af Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff efter Marius Petipa og Lev Invanovs originaltrin. 

Denne udgave af Svanesøen er stadig temmelig diffus i sin historiefortælling - og vi venter stadig på at se en velfungerende udgave af Svanesøen på Den Kongelige Ballet, men dårende smukt danset, det var den. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Et afbud blandt bøsser

Uanset om det er forår, sommer, efterår eller vinter så er Gran Canaria altid et hit. Vi tog en afbudsrejse me...

Et afbud forbindes sjældent med noget godt – når man siger afbudsrejse, får de fleste ...

Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Thure Lindhardt er et godt og velspillet midtpunkt i Gogols groteske forvekslingskomedie Revisoren på Nørrebro Teater.

Korrupt landmandsliv

Revisoren på Nørrebro Teater er en herlig besk forvekslingskomedie der nådesløst udstiller et korrumperet samf...

21. feb
Dylan O'Brien er øjenguf i hovedrollen som agent på terrorjagt i den mislykkede American Assassin.

Flot action - flad handling

American Assassin er en mærkelig blanding af gode skuespillere, flot action og middelmådigt manuskript.

14. feb
Christine Gjerulff og Mikkel Reenberg giver flere bud på frygt i den sjove og tankevækkende T-error på Teater Får302.

Hånd i hånd med frygten

På Teater Får302 tager de frygten under kærlig og skarp behandling. Det er der blevet en rammende og sjov fore...

14. feb
Der er masser af glitter og Queer-feeling i musicalen Pippin på Malmø Opera.

Magisk glitrende musical i Malmø

Malmø Opera må næsten have tømt hele byen for paillet-stof og glitter, for scenen er et overdådigt slaraffenla...

12. feb