Der er masser af glitter og Queer-feeling i musicalen Pippin på Malmø Opera., Foto Malin Arnesson

Magisk glitrende musical i Malmø

Af Per Lundsgaard 12. februar 2018

Malmø Opera må næsten have tømt hele byen for paillet-stof og glitter, for scenen er et overdådigt slaraffenland af glitrende show-glamour i musicalen Pippin. 

Titel:
Pippin

Teater:
Malmø Opera

Spilleperiode:
27. januar - 21. april 2018

Det vrimler med flotte indslag i denne sverigespremiere på Stephen Schwartz musical fra 1972. Mærkeligt nok har den sjældent været spillet i Skandinavien. I Danmark er Århus Teater det eneste professionelle teater der har haft den på plakaten – og det var tilbage i 1977 med bl.a. Susanne Breuning på rollelisten. Nu få vi den altså i en pompøs luksusindpakning på Malmø Operas kæmpescene. 

Der bliver serveret det ene overdådige shownummer efter det andet i denne allegoriske forestilling over søgen efter meningen med livet. 

Den unge Prins Pippin kommer hjem fra universitetet, fuld af energi og en brændende lyst til at finde sin plads på himlen – og jorden. Det står hele ensemblet klar til at hjælpe ham med – med en lokkende nærmest dæmonisk leder i spidsen, spillet med masser af karisma af Lindy Larsson. De har prøvet det så mange gange før – at udfylde deres roller i en ung Pippins søgen efter at få det afgørende magiske øjeblik der giver hele livet mening. Pippin bliver kastet ud i alt fra krig til sexorgier for at ende med at finde lykken hos en enke med barn. 

Det er en forestilling der har meget at sige om både krig, kærlighed, politik, begær og døden. Den er berømt for Bob Fosses iscenesættelse i 1972 som i øvrigt gjorde komponisten Stephen Schwartz så vred at han udvandrede fra prøverne – og blev forment adgang indtil premieren. 

I Malmø har Ronny Danielsson (instruktion) og Roger Lybeck (koreografi) lånt fra Bob Fosse, men de har skabt deres egen stil der nok ligger et sted mellem Fosse og det Stephen Schwartz egentlig ønskede for sin musical. 

Imponerende er det – og imponenede bliver opgaven også klaret af det store ensemble. Oscar Pierrou Lindén spiller titelrollen med en blanding af naivitet og beslutsomhed i sin søgen efter lykken og meningen med livet, flot følsomt syngende med den smukke lyse tenorstemme der klæder Stephen Scwartz musik så godt. Michael Jansson og Nina Pressing er grotesk sjove som far og stedmor til Pippin. Det samme et især Johannes Wanselow som Pippins farmor – nærmest en seniorudgave af Conchita Wurtz. Åsa Fång har rørende øjeblikke som Katarina der mod alle odds forelsker sig i Pippin og dermed fraviger det manuskript som Lindy Larssons Mefisto-lignende figur har planlagt. For hele forestillingen er teater i teatret. Skuespillerne og sangerne går ud og ind af rollerne og bliver også i korte øjeblikke private med hinanden.

Det kræver en god og stram iscenesættelse at holde fokus på historien – og det har man på Malmø Opera. 

Der er masser af lækre velhængte, afklædte mænd – og masser af homosexscener. En fræk, fandenivoldsk leg med kønnene og livet. Seksstjernet underholdning med mening i Malmø – afsted over sundet!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Et afbud blandt bøsser

Uanset om det er forår, sommer, efterår eller vinter så er Gran Canaria altid et hit. Vi tog en afbudsrejse me...

Et afbud forbindes sjældent med noget godt – når man siger afbudsrejse, får de fleste ...

Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Thure Lindhardt er et godt og velspillet midtpunkt i Gogols groteske forvekslingskomedie Revisoren på Nørrebro Teater.

Korrupt landmandsliv

Revisoren på Nørrebro Teater er en herlig besk forvekslingskomedie der nådesløst udstiller et korrumperet samf...

21. feb
Dylan O'Brien er øjenguf i hovedrollen som agent på terrorjagt i den mislykkede American Assassin.

Flot action - flad handling

American Assassin er en mærkelig blanding af gode skuespillere, flot action og middelmådigt manuskript.

14. feb
Christine Gjerulff og Mikkel Reenberg giver flere bud på frygt i den sjove og tankevækkende T-error på Teater Får302.

Hånd i hånd med frygten

På Teater Får302 tager de frygten under kærlig og skarp behandling. Det er der blevet en rammende og sjov fore...

14. feb
Danserne danser præcist og smukt i genopsætningen af Svanesøen på Operaen.

Stærkt danset Svanesø på Operaen

Danserne triumferer i genopsætningen af Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes Svanesøen på Operaen. 

11. feb