Imponerende og effektfuldt er forestillingen Sukker på Republique - desværre halter teksten. , Foto Øyvind Kirchhoff

Visuelt flot bud på første del om det danske selvhad

Af Per Lundsgaard 28. februar 2018

Republique og Det Olske Teater er gået sammen om en ambitiøs trilogi om forståelsen af Danmarks identitet, vores selvhad og narcissisme.

Titel:
Sukker

Teater:
Republique

Spilleperiode:
27. februar - 10. marts 2018

Flot er det, både iscensættelsesmæssigt, koreografisk og scenografisk. Med hele gulvet fyldt ud af videoprojektioner så vi bogstaveligt sidder midt i den rejse til Vestindien som den fattige danske skibsdreng Jacob gør i midten af 1700-tallet. 

Vi kommer til Guldkysten og derfra videre til Sct. Croix med slaveskib, slavehandel og slaveoprør på sukkerplantagerne. 

Det er både barske og stærke scener, udført med en imponerende præcsision af de medvirkende. Forestillingen griber os når den er ordløs - mindre når teksten kommer på.

Meget få i ensemblet på seks skuespillere formår at sige replikker så vi forstår og tror på dem, endsige skabe karakterer der er mere end bare pap-klicheer af slaver og de onde hvide brutale forvaltere. Faktisk formår kun Angelina Watson at komme helt frelst i land med en skøn diktion og præcise karaktertegninger af bl.a. afstumpet kaptajn og myndig adelsdame, efterfulgt af Ditte Laumann som blåøjet og naiv skibsdreng og Sofie Ebbesen Nielsen som tilknappet overklassepige på caribisk eventyr. Resten går fra det nogenlunde forståelige til det direkte uacceptable – spillet dermed. 

Det er synd når det kunne have været en gribende fortælling om en sort fortid i vores fælles danske bevidsthed – og en vigtig fortælling – for er vi på vej derhen igen at vi først og fremmest dømmer andre på hvor de kommer fra, mere end hvem de er? 

Synd også fordi man kan se hvor god en forestilling det kunne være blevet hvis både manuskript og skuespil havde været bedre. Vi håber på bedre held til de næste to i trilogien – det er nemlig en historie der er værd at fortælle. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar