Den sprogligt musikalske hold på scenen i forestillingen Revolt på Husets Teater. , Foto Bjarne Stæhr

Kvinder der hader mænd

Af Per Lundsgaard 7. marts 2018

Husets Teater har Danmarkspremiere på den engelske dramatiker Alice Birchs provokerende stykke Revolt. She Said. Revolt. Again.

Titel:
Revolt. She Said. Revolt. Again

Teater:
Husets Teater

Spilleperiode:
24. februar - 24. marts 2018

Det er en aften der går fra det muntre til det bizarre. En provokation –nuvel – men en provokation der virker en smule diffus. For hvad er det lige der skal være det provokerende? Er det omlægningen og udlægningen af sproget? Er det de voldsomme historier om voldtægt? Eller er det det had til mænd som ligger og lurer under hele forestillingen?

Mænd er nogle latterlige, komiske, selvglade individer – hvis de da ikke er nogle direkte svin. Det kommer der så nogle ret sjove scener med i begyndelsen af forestillingen, men tonen ændrer sig, stilen bliver voldsommere pågående – og forestillingen ligeså. Det er her det går lidt galt – for i scenen med kvinden der ikke vil anerkende sit barnebarn fordi hun har født sin datter i et voldeligt, ukærligt ægteskab, mister vi intensiteten og følingen med forestillingen. Man formår ikke rigtigt at få publikum over på den anden side. Det kan måske skyldes iscenesættelsen, men det skyldes nu også teksten der flagrer mere end godt er – selvom den tekstlige forvirring er bevidst fra forfatterens side.

Forestillingen er en bestillingsopgave til Royal Shakespeare Company i England, og de fremsatte påstanden "Well-behaved women seldom make history" som overskrift for deres bestilling. Den påstand har både inspireret og irriteret Alice Birch. Forestillingen blev en succes i England og er spillet flere steder i verden og nu også i Danmark. Den er bestemt seværdig, især fordi det er et meget velvalgt og velspillende virtuost hold der fremfører teksten knivskarpt og musikalsk på Husets Teater, og den rammer tiden mere nu end ved premieren i 2013 med #metoo kampagnen og kvindernes nye stemme i kampen for at overvinde den dominerende machoverden som stadig sidder godt på magten flere steder.

Men forestillingen tror den er mere provokerende og oprørsk end den egentlig er.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun