Danica Curcic til kamp mod en mandsdomineret verden i forestillingen Jeanne D'Arc på Republique. , Foto Per Morten Abrahamsen

En kvindes kamp

Af Per Lundsgaard 9. marts 2018

Det er vildt, intenst og spændende at følge Danica Curcic i rollen som Jeanne D'Arc i den svenske dramatiker Lucas Svenssons udgave af den franske helgenhistorie på Republique. 

Titel:
Jeanne D'Arc

Teater:
Republique

Spilleperiode:
7. marts - 7. april 2018

Alene sidder den 13-årige Jeanne på scenen omringet af en mur af mænd. Hun får sin første menstruation og hører de første stemmer fra oven der fortæller hende at hun er Jomfruen fra Orléans som skal befri Frankrig fra de besættende englændere. 

Kønnets blod har stærk symbolik i historien om den unge kvinde der klipper sit hår kort, klæder sig i mandsdragt og går i krig mod englænderne på lige fod med de mænd der dominerer verden omkring hende. Jeanne foragter sit eget køns svaghed og ser sig selv på lige fod med en stærk mand.

Danica Curcic er imponerende stærk som Jeanne – hende fulgte man gerne i krig. Troværdig er også hendes rejse fra ung pige til sejrende stærk kvinde, en kæmpepræstation både vokalt og fysisk i den halvanden time forestillingen varer.

Peder Holm Johansen er alle mændene omkring hende fra hendes far, over den svage franske konge til hendes gejstlige bøddel til sidst. Fortættet fortæller han historien, og han beholder intensiteten i fortællingen hele vejen i gennem.

Intensiteten skyldes også Staffan Valdemar Holms knivskarpe og kontante iscenesættelse, samt brugen af det store mandskor på Bente Lykke Møllers golde mur omkring Jeanne.  

Forestillingen har lidt svært ved at finde sin form i begyndelsen, og der går lidt tid inden man kommer rigtigt i gang, men det skyldes primært Luca Svenssons manuskript der egentlig er forestillingens svageste led. 

Men spillet er formidabelt, og Danica Curcics præstation er en nydelse at overvære. Hurra for de kæmpende kvinder til alle tider!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun