Det er både uhyggeligt virkeligt og grotesk overdrevet i dokufarcen Hospitalet på Teater Sort/Hvid., Foto Emilia Therese
Det danske hospitalsvæsen står i bogstaveligste forstand i lort til halsen i Christian Lollikes vellykkede, knivskarpe farce om effektivisering af arbejdsgangen på hospitalerne.
Titel:
Hospitalet
Teater:
Sort/Hvid
Spilleperiode:
17. marts - 14. april 2018
Vi begynder stille og rent og ender vildt og beskidt. Efter at have tilbragt det meste af en nat med sin syge mor på akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital, var der ikke langt fra det grotesk overdrevne til det uhyggeligt virkelige man ser på scenen på Teater Sort/Hvid i Kødbyen.
Forestillingen er lavet i samarbejde med Århus Teater hvor den har spillet først, og de gale tilstande i det danske sygevæsen er jo udbredt over hele landet. Sygeplejersker skal løbe stærkere under en ledelse der postulerer at effektiviseringen sker for deres eget bedste.
Christian Lollike rammer tonen rigtigt og præcist i sit manuskript – meget bedre end tilfældet er med hans 68-forestilling på Skuespilhuset. Her er Lollike i sit es med rappe replikker og nådesløse hug til selvglade overlæger og ledelsesmæssig varm luft og floskler. Men det skyldes også at Runar Hodne er præcis og stram i sin instruktion og lader vildskaben og frustrationen vokse hos de medvirkende skuespillere.
Blandt dem er Kristian Holm Joensen skøn i både mimik og kropssprog som manden der ved en fejl får fjernet sit røvhul, Inge Sofie Skovbo som den aldrene sygeplejerske der selv bliver indlagt og føler afdelingens effektivitet på egen krop, Thomas Mørk er slesk som dameglad læge og rørende som dement der ikke kan finde rundt, Mette Døssing er troværdig som sygeplejersken der forsøger at holde fast i sin egen ideologi og integritet.
I en realistisk dekoration udspilles den groteske farce foran os med masser af flydende væsker og rammende bemærkninger – men er farcen måske rykket nærmere på virkeligheden?
Tag i teatret og find selv svaret.