God energi og spilleglæde er der masser af i Musicalteatrets grand prix fest Vi maler byen rød. , Foto Ole Overgaard

Lang rejse til 80'erne

Af Per Lundsgaard 6. april 2018

Musicalteatrets forestilling, Vi maler byen rød 2, er en ambitiøs og god idé der kæmper mod amatørens største fjende som er begrænsningens kunst.

Titel:
Vi maler byen rød

Teater: 
Musicalteatret på
Folketeatrets Store Turnéscene

Spilleperiode:
5. - 21. april 2018

Det er en oplagt god idé som man ikke kan forstå at et professionelt teater ikke har fået endnu, nemlig en jukebox-musical med danske grandprixsange. Det er en sangskat de fleste har et eller andet forhold til, og hvor der er favoritter både på den gode og dårlige side. En blanding af bevidst ironisk og kærlig hyldest. Det er også på den musikalske side at forestillingen hos Musicalteatret fungerer bedst. Der bliver sunget af hjertens lyst i de mange sange, og selvom sangstemmerne ikke altid kan honorere de solosange de har fået tildelt, bliver de leveret med et energisk overskud i et fint musikalsk arrangement af det velspillende orkester under ledelse af Mathias Sidor, og ofte i gennemarbejdet velfungerende koreografi af Kenneth Parsberg. 

Desværre er forestillingen ladt i stikken af et alt for langt manuskript og en slæbende instruktion. Der er et kæmpe persongalleri der alle skal have solosange og scener, og det gør selvfølgelig stykket velegnet til amatørteatre, skoler og foreninger - men det gør det også næsten ulideligt at overvære hvis man som publikum ikke kender nogen af de medvirkende privat og synes at det er åh så sjovt at se dem optræde på scenen. 

Tre timer og femten minutter tog forestillingen den aften jeg så den, og den længde kan man kun tillade sig hvis man spiller Kristina från Duvemåla eller Engle i Amerika – ikke når man serverer et souffle-luftigt spex. En time skulle der skæres ned – halvdelen af de ligegyldige sidehistorier og kærlighedsaffærer skulle ud, og så kræver det en instruktør med et mere professionelt håndelag at få det til at glide nemmere ned. 

De medvirkende slider i det og har lagt et stort arbejde i forestillingen og bravo for det. Det er altid en fornøjelse at se på nogen der brænder for det de laver, og på den lange aften er der også enkelte stjerner der lyser klarere end andre – og det er jo charmen ved amatørteater. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

Turen går til Oslo 

Oslo ligger bogstaveligt for ens fødder når man tager DFDS “Oslobåd". Fra luksus til luksus – de næste 48 ti...

De fleste vælger desværre flyet når de skal til Oslo, dels fordi det er billigt, dels fordi ...

Årets tre charmerende medvirkende i Ganløse Revyen, Camille Rommedahl, Martin Knudsen og Liselotte Krogager.

Varm og charmerende aften i Ganløse

Der er altid en helt særlig stemning på Ganløse Kro når man sidder bænket ved de lange borde og skel se revy. ...

18. jun
Generator på Takkelloftet er denne gang en lidt bleg omgang - en af undtagelserne er balletten Kejser af Alessandro Sousa Pereira.

Generator i tomgang

Dansk Danseteater præsenterer den nyeste omgang Generator, som er tænkt som en præsentation af nye og inspirer...

27. maj
 

MOR og FAR SIDDER I GRØFTEN

Et godt firkløver 

Uhyggeligt god underholdning i Tivoli – en sikker klassiker med Peter Frödin, Mia Lyhne, Anders W. Berthelsen ...

24. maj
Der er slag for skillingen i Det Kongelige Teaters Røde Orm i Ulvedalene - her med en på alle måder slagkraftig Andreas Jebro i centrum i titelrollen.

Flot Vikinge-spektakel

Det Kongelige Teater præsenterer med Røde Orm et farverigt og folkeligt vikingespil i Ulvedalene . 

24. maj