Det er effektfuldt uhyggeligt i Det Kongelige Teaters udgave TV-serien Riget - men også lidt kunstnerisk blegt., Foto Emilia Therese

Kopigys på Riget

Af Per Lundsgaard 23. april 2018

Det Kongelige Teater sætter Lars von Triers succes TV-serie op som teater – og det er flot og sjovt, men også ofte i blege efterligninger af det originale. 

Titel:
Riget

Teater:
Det Kongelige Teater
kuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
20. april - 8. juni 2018

Det var en folkelig genistreg da Lars von Trier castede sine hovedpersoner i TV-serien Riget med skuespillere fra Matador – det største og mest fuldendte serie-hit DR havde haft på det tidspunkt – måske nogensinde. 

Det gav en genklang hos den brede befolkning der gladeligt fulgte med i TV-serien da den blev sendt første gang i 1994, og tog figurerne og stilen til sig – og så var skuespillerne jo også formidable.

Det Kongelige Teater laver nu en sceneversion af TV-serien. Den er effektiv og flot i en enkel men velfungerende scenografi der nemt skifter mellem de mange lokationer på Rigshospitalet og i gangene under det. 

Fans af TV-serien får hvad de vil have. Joachim Holbeks ikoniske musik og samtlige kendte replikker er med, og persongalleriet er stort set det samme – bortset fra de to kære opvaskere der kommenterede handlingen – de er her blevet til et kor af ubestemmelige personer bag en væg.

Det synes at være det eneste kunstneriske greb der har været på overførslen til teaterscenen. Ellers er det ned til mindste detalje i kostumering, bevægelser, mimik og betoning af replikker en nøjagtig kopi af skuespillerne og instruktionen af TV-serien.

Bortset fra Kirsten Olesen som en skøn fru Drusse, opsat på at opklare mysteriet og give spøgelserne fred, en frisk og charmerende Esben Dalgaard som den entreprenante Krogshøj, Thomas W. Gabrielsson som kolerisk snobbet svensk overlæge der konstant revser alle omkring sig og især den djävla danske folkesjæl og Jens Jørn Spottag som den optimistiske og verdensfjerne chef på afdelingen, Moesgaard, synes resten at have været gennem hænderne på blegemændene i den blegdam Rigshospitalet er bygget på – blege efterligninger af originalerne.

Gysereffekterne er flotte og giver herlige kolde gysninger hos publikum – og af de tre "gyserforestillinger” som Det Kongelige Teater byder på lige nu som foruden Riget i Skuespilhuset er operaen The Exterminating Angel på Operaen og balletten Spar Dame på Gamle Scene, er Riget nok den umiddelbart mest gysende effektfulde – men også den kunstnerisk mindst interessante. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Kærlighed ved første hik - Musical

Outstanding Musical

Tivolis Koncertsal, Live Nation, Langkjær Entertainment og Black Box Theatre giver den fuld gas i en af årets ...

21. sep
Igor Zavadko er en af de mange godbidder i årets show hos Wallmans i Cirkusbygningen.

Wallmans i topform

Årets show i Wallmans i Cirkusbygningen er det flotteste i mange år. Væk er heldigvis det ensformigt rockede, ...

20. sep
Simon Duus er et charmerende midtpunkt for intrigerne i Mozarts opera Figaros Bryllup på Gamle Scene.

Sjov og sprudlende af musikalsk vellyd

Figaros Bryllup har Mozart pakket med det ene skønne nummer efter det andet. De bliver leveret flot og rapt af...

17. sep
De tre skuespillerinde på scenen i Præsidentinderne er skøre og skæve og fulde af sproglige guldkorn.

I lort til armhulen

De tre rengøringskoner i Werner Schwabs skuespil Præsidentinderne taler meget om lort – på hver deres måde – o...

16. sep