Det er effektfuldt uhyggeligt i Det Kongelige Teaters udgave TV-serien Riget - men også lidt kunstnerisk blegt., Foto Emilia Therese

Kopigys på Riget

Af Per Lundsgaard 23. april 2018

Det Kongelige Teater sætter Lars von Triers succes TV-serie op som teater – og det er flot og sjovt, men også ofte i blege efterligninger af det originale. 

Titel:
Riget

Teater:
Det Kongelige Teater
kuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
20. april - 8. juni 2018

Det var en folkelig genistreg da Lars von Trier castede sine hovedpersoner i TV-serien Riget med skuespillere fra Matador – det største og mest fuldendte serie-hit DR havde haft på det tidspunkt – måske nogensinde. 

Det gav en genklang hos den brede befolkning der gladeligt fulgte med i TV-serien da den blev sendt første gang i 1994, og tog figurerne og stilen til sig – og så var skuespillerne jo også formidable.

Det Kongelige Teater laver nu en sceneversion af TV-serien. Den er effektiv og flot i en enkel men velfungerende scenografi der nemt skifter mellem de mange lokationer på Rigshospitalet og i gangene under det. 

Fans af TV-serien får hvad de vil have. Joachim Holbeks ikoniske musik og samtlige kendte replikker er med, og persongalleriet er stort set det samme – bortset fra de to kære opvaskere der kommenterede handlingen – de er her blevet til et kor af ubestemmelige personer bag en væg.

Det synes at være det eneste kunstneriske greb der har været på overførslen til teaterscenen. Ellers er det ned til mindste detalje i kostumering, bevægelser, mimik og betoning af replikker en nøjagtig kopi af skuespillerne og instruktionen af TV-serien.

Bortset fra Kirsten Olesen som en skøn fru Drusse, opsat på at opklare mysteriet og give spøgelserne fred, en frisk og charmerende Esben Dalgaard som den entreprenante Krogshøj, Thomas W. Gabrielsson som kolerisk snobbet svensk overlæge der konstant revser alle omkring sig og især den djävla danske folkesjæl og Jens Jørn Spottag som den optimistiske og verdensfjerne chef på afdelingen, Moesgaard, synes resten at have været gennem hænderne på blegemændene i den blegdam Rigshospitalet er bygget på – blege efterligninger af originalerne.

Gysereffekterne er flotte og giver herlige kolde gysninger hos publikum – og af de tre "gyserforestillinger” som Det Kongelige Teater byder på lige nu som foruden Riget i Skuespilhuset er operaen The Exterminating Angel på Operaen og balletten Spar Dame på Gamle Scene, er Riget nok den umiddelbart mest gysende effektfulde – men også den kunstnerisk mindst interessante. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun