De tre medvirkende i den interessante forestilling The Art of Falling på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Martin Lehmann

Fanget af en livsløgn

Af Per Lundsgaard 27. april 2018

På Teatret ved Sorte Hest gæstespiller Why Not Theatre Company med det interessante skuespil The Art of Falling om to aristokratiske kvinders forfald.

Titel:
The Art of Falling

Teater:
Teatret ved Sorte Hest

Spilleperiode:
20. april - 12. maj 2018

Manuskriptet er baseret på dokumentarfilmen Grey Gardens om de to kvinder, Store og Lille Edith Bouvier Beale, der var i familie Jaqueline Kennedy Onassis. Historien har senere givet inspiration til bl.a. en velfungerende musical og en TV-film af samme navn. 

I dette skuespil over historien, skrevet af Sara Stridsberg, møder vi de to kvinder nogle år før dokumentaren blev lavet i 1975. Vi er tilbage i 1972 og mens skidtet hober sig op, forsvinder pengene, og både den flove familie med sønnen og Jacqueline Kennedy Onassis i front, lokalsamfundet i det mondæne East Hampton og forskellige kommunale forvaltninger arbejder hårdt for enten at få de to kvinder ud af huset eller få dem sat under administration. 

I dette kaos lever de to kvinder, mor og datter, holdt sammen af et had-kærlighedsforhold. Manglende kærlighed fra moderen har gjort det umuligt for datteren selv at finde ro i kærligheden. De er lænket sammen af familiens bånd og datterens desperate håb om at høre at moderen elskede hende som barn - og nu. 

Spydigheder fyger gennem luften, desperation og en uafrystelig trang til at holde fast i fortiden fylder dagen og gør at både mor og datter lever på en livsløgn fra en tid der er forsvunden. 

Det er højspændt drama, men forestillingen bliver en anelse hysterisk i sit udtryk og lukker sig en smule om sig selv – især fordi de to skæbner ikke siger et dansk publikum synderligt meget. 

Der spilles dog ganske overbevisende og nuanceret i Rhea Lehmans iscenesættelse af især Sue Hansen-Styles som moderen Big Edie, og Sira Stampe har fået Little Edies poseren og dialekt helt ind under huden. Kevin Kiernan-Molloy morer i diverse herreroller men kommer lidt til kort når det gælder rollen som Jaqueline Kennedy Onassis – også fordi det forståeligt nok virker som en karikatur - men forestillingen synes ikke at se rollen som sådan. 

Det er en interessant og spænednde aften i teatret - men det vil være en god idé at læse op på Bouvier Beale historien, hvis man ikke kender noget til dem, inden man sætter turen mod Sorte Hest. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov