Der er fuld knald på dramaet mellem Desdemona og Otello i Gisela Stilles og Roys Conelius Smiths fortolkninger i Verdis opera over Shakespeares drama. , Foto Camilla Winther
Operaen genopsætter Verdis Otello med masser af saft og kraft i både musikken og iscenesættelsen.
Titel:
Otello
Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene
Spilleperiode:
29. april - 4. juni 2018
I Nicola Raabs iscenesættelse af Verdis opera er der fokus på historien. I en ren og enkel men imponerende smuk og effektiv scenografi af Ashley Martin-Davis spilles og synges Shakespeares jalousi-drama med sitrende intensitet og nerve.
Pier Giorgio Morandi styrer det musikalske med samme fokusering på historie og drama som iscenesættelsen.
Det er stærk og saftig dramatik både vokalt og spillemæssigt. Musikken griber dramaet på den helt rigtige måde, og i salen frydes vi over vellyd for ørerne og sjælen.
Roy Cornelius Smith er i absolut topform som Otello. Der bliver spillet på det fulde register i ilter jalousi og i det hjerteskærende øjeblik det går op for hans Otello, at han er blevet narret af David Kemspsters velsyngende men lidt stive Jargo.
Gisela Stille har en blød og klar sopranstemme som Desdemona. Den nærmest flyver over tonerne med en inderlighed og en lethed der passer smukt til Verdis partitur. Susanne Resmark fuldender den stærke kvartet i midten af dramaet, og blandt de øvrige medvirkende er der et væld af gode enkeltpræstationer hos bl.a. David Danholt, Morten Lassenius Kemp og Michael Kristensen. Det Kongelige Operakor fuldender aftenen med deres stærke samklang, og det samme gør orkestret.
Det er en frydefuld fornøjelse at sidde i Operaen og få Verdis musik og Shakespeares historie serveret så veludført.