Der er fuld knald på dramaet mellem Desdemona og Otello i Gisela Stilles og Roys Conelius Smiths fortolkninger i Verdis opera over Shakespeares drama. , Foto Camilla Winther

Otello med saft og kraft

Af Per Lundsgaard 1. maj 2018

Operaen genopsætter Verdis Otello med masser af saft og kraft i både musikken og iscenesættelsen. 

Titel:
Otello

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
29. april - 4. juni 2018

I Nicola Raabs iscenesættelse af Verdis opera er der fokus på historien. I en ren og enkel men imponerende smuk og effektiv scenografi af Ashley Martin-Davis spilles og synges Shakespeares jalousi-drama med sitrende intensitet og nerve. 

Pier Giorgio Morandi styrer det musikalske med samme fokusering på historie og drama som iscenesættelsen. 

Det er stærk og saftig dramatik både vokalt og spillemæssigt. Musikken griber dramaet på den helt rigtige måde, og i salen frydes vi over vellyd for ørerne og sjælen.

Roy Cornelius Smith er i absolut topform som Otello. Der bliver spillet på det fulde register i ilter jalousi og i det hjerteskærende øjeblik det går op for hans Otello, at han er blevet narret af David Kemspsters velsyngende men lidt stive Jargo. 

Gisela Stille har en blød og klar sopranstemme som Desdemona. Den nærmest flyver over tonerne med en inderlighed og en lethed der passer smukt til Verdis partitur. Susanne Resmark fuldender den stærke kvartet i midten af dramaet, og blandt de øvrige medvirkende er der et væld af gode enkeltpræstationer hos bl.a. David Danholt, Morten Lassenius Kemp og Michael Kristensen. Det Kongelige Operakor fuldender aftenen med deres stærke samklang, og det samme gør orkestret.

Det er en frydefuld fornøjelse at sidde i Operaen og få Verdis musik og Shakespeares historie serveret så veludført. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov