Det er altid en oplevelse at overvære balletten Etudes på Det Kongelige Teater - også denne gang i programmet Ballet de Luxe., Foto Costin Radu

Luksusballet på Det Kongelige Teater

Af Per Lundsgaard 8. maj 2018

Det er en rigtig god idé med disse balletaftener med lækre højdepunkter fra ballettens verden – og så i luksusindpakning med Det Kongelige Kapel i graven. 

Titel:
Ballet de Luxe

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
5. maj - 23. maj 2018

Det er stærke kort Den Kongelige Ballet stiller op med på dansersiden i solistpartierne denne aften. 

Efter Løvenskjolds smukke ouverture til Sylfiden fik vi reelen fra samme ballet. Ærgerligt at det var i de grå og triste kostumer fra den nyeste opsætning af balletten. Til en aften som denne ville det have klædt indslaget at være danset i de originale farverige skotske kilte – løsrevet fra den øvrige fortolkning virkede den livsglade koreografi og den festlige musik sært i uoverensstemmelse med kostumer og mimik. 

Heldigvis var næste indslag i Bournonville-delen en indtagende klassisk udført og iklædt pas de deux fra Kermessen i Brugge hvor Ida Praetorius og Alexander Bozinoff begge var sødt flirtende og sikre i trinene. 

Sidste indslag fra Bournonville fra den fyrige pas de sept fra Et Folkesagn der knaldede over scenen i frække røde kostumer og gnistrene trin.

Efter første pause var det Balanchines tur. Vi fik den sprælske og jazzede Rubiner fra balletten Juveler der spillede i sidste sæson på Det Kongelige Teater. J'aime Crandall og Jonathan Chmelensky var hovedparret med kokette og legende attituder men var en smule usikre i partnerskabet denne aften. Der var til gengæld ingen vaklen hos Astrid Elbo som langbenet solodame. 

Aftenens finale var Harald Landers Etudes der aldrig bliver trættende at se på hvis den er danset godt. Denne aften var vi i sikre hænder hos Holly Jean Dorger som den skønneste ballerina omgivet af Andreas Kaas og Jón Axel Fransson som noble soloherrer. Hvor solisterne var i skudsikker stil, var der en smule mere vaklen i geledderne hos korpset der ikke denne aften var så snorlige i rækkerne som man kunne ønske sig i den perfekte Etudes.

Jeg havde måske også gerne set Bournomville i midten mellem de Rubiner og Etudes – det ville have klædt både Bournonville og Balanchine godt. 

Men det er en dejlig danseaften – og vi vil gerne have flere af dem!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov