Der er godt gang i det ægteskabelige forviklinger i farcen Ding Dong på Odense Teater. , Foto Emila Therese

Elegant farce i Odense

Af Per Lundsgaard 11. maj 2018

Feydeaus farce om utroskab bliver på Odense Teater opført med masser af stil og sjove præstationer men mangler lidt tempo og ender med at blive en smule for lang.

Titel:
Ding Dong (Klokkeværket)

Teater:
Odense Teater

Spilleperiode:
4. maj - 8. juni 2018

Det er i elegante omgivelser at farcen Ding Dong (Klokkeværket) af den tidlige franske farcemager Feydeau foregår. En flot og omskiftelig dekoration og herlige kostumer af Camilla Bjørnvad rammer perfekt 1960'erne hvortil man har flyttet handlingen. Feydeau døde i 1921 så langt de fleste af hans franske boulevardfarcer foregik i slutningen af 1880'erne. 

Feydeau har inspireret store farcemagere som Ray Cooney hvis farcer før har været spillet på Odense Teater. Cooney og de andre moderne farcemagere har udviklet tempo og de mange smækkende døre - men ved at flytte tiden hos Feydeau ligner hans forestilling i udtryk en farce af f.eks. Cooney eller Ken Ludwig, men tempoet er klart nok et andet da det er skrevet omkring århundredeskiftet. Her burde Odense Teater enten have hævet tempoet hvis man ændrede tiden - eller ladet den blive i 1800-tallet hvis man valgte at beholde det langsommere tempo. 

Der er heldigvis en masse skønne, sjove og groteske præstationer i Jens Jacob Willes iscenesættelse hvor alle medvirkende har fået lov at få deres plads, lige fra de store roller (Natalí Vallespir Lind, Claus Riis Østergaard, Peder Dahlgaard og Mette K. Madsen) til de mindre (Betty Glosted i en lyndublering, Klaus Riis Østergaard og Kristoffer Helmuth). 

Handlingen er fjollede forviklinger hvor alle mænd og kvinder er utro og nok vil få hele #metoo generationen til at korse sig. 

Man sidder og hygge-klukker hele vejen gennem forestillingen, men de store lårklaskende latterbrøl udebliver. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Hvem kan sige nej til en omgang fransk?

For to år siden fik Regnbuepladsen en ny restaurant da Madklubben og Steak Royal flyttede ind. Her knap to år ...

I to år har man kunne vælte sig i kød, kød og mere kød. Altid store saftige b...

Turen går... med Interrail 

Har man ikke har travlt, er det at rejse med tog noget af det smukkeste, og med DSB Interrail kan man hoppe af...

Der er vist ikke nogen rigtig eller forkert måde at bruge en interrail-billet på. Som DSB selv skr...

La Bayadère i Prag

Kan man være heldigere end at opleve koreografen Javier Torres nyfortolkning af La Bayadère mens man er i Prag...

7. jul
Sonja Richter som centrum for alles opmærksomhed i Misantropen i Grønnegårdsteatret.

Monoton Misantrop 

Flot er det i Grønnegårdsteatret med blå himmel, grønne træer og flotte kostumer, men en smule stillestående b...

30. jun
De tre medvirkende i forestillingen Forever Young er oplagte men mangler den sidste gnist til at hive morskaben hjem.

Op med sprøjten

Denne farce over medicinalindustrien har selv brug for en saltvandsindsprøjtning. 

25. jun
Det er noget showet kører og musikken spiller at musicalen Seebach løfter sig helt op i det euforiske.

Seebach får taget til at løfte sig på Gamle Scene

Fredericia Teater har igen indtaget Det Kongelige Teaters Gamle Scene – denne gang med deres storsælgende musi...

25. jun