Der er godt gang i det ægteskabelige forviklinger i farcen Ding Dong på Odense Teater. , Foto Emila Therese

Elegant farce i Odense

Af Per Lundsgaard 11. maj 2018

Feydeaus farce om utroskab bliver på Odense Teater opført med masser af stil og sjove præstationer men mangler lidt tempo og ender med at blive en smule for lang.

Titel:
Ding Dong (Klokkeværket)

Teater:
Odense Teater

Spilleperiode:
4. maj - 8. juni 2018

Det er i elegante omgivelser at farcen Ding Dong (Klokkeværket) af den tidlige franske farcemager Feydeau foregår. En flot og omskiftelig dekoration og herlige kostumer af Camilla Bjørnvad rammer perfekt 1960'erne hvortil man har flyttet handlingen. Feydeau døde i 1921 så langt de fleste af hans franske boulevardfarcer foregik i slutningen af 1880'erne. 

Feydeau har inspireret store farcemagere som Ray Cooney hvis farcer før har været spillet på Odense Teater. Cooney og de andre moderne farcemagere har udviklet tempo og de mange smækkende døre - men ved at flytte tiden hos Feydeau ligner hans forestilling i udtryk en farce af f.eks. Cooney eller Ken Ludwig, men tempoet er klart nok et andet da det er skrevet omkring århundredeskiftet. Her burde Odense Teater enten have hævet tempoet hvis man ændrede tiden - eller ladet den blive i 1800-tallet hvis man valgte at beholde det langsommere tempo. 

Der er heldigvis en masse skønne, sjove og groteske præstationer i Jens Jacob Willes iscenesættelse hvor alle medvirkende har fået lov at få deres plads, lige fra de store roller (Natalí Vallespir Lind, Claus Riis Østergaard, Peder Dahlgaard og Mette K. Madsen) til de mindre (Betty Glosted i en lyndublering, Klaus Riis Østergaard og Kristoffer Helmuth). 

Handlingen er fjollede forviklinger hvor alle mænd og kvinder er utro og nok vil få hele #metoo generationen til at korse sig. 

Man sidder og hygge-klukker hele vejen gennem forestillingen, men de store lårklaskende latterbrøl udebliver. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Årets hold i Crazy Christmas Cabaret er måske det bedste nogensinde.

Fornøjelig Fogg-tur

Årets Crazy Christmas Cabaret spiller på alt fra det campede til det vampede. Det er sjovt og langt som det pl...

15. nov
Pelle Erobreren på Østre Gasværk Teater er fuld af flotte scenebilleder - men forestillingen er lang og uden dybde.

Pelle Erobreren er en lang men light udgave af romanen på Østre Gasværk

Ensformigt skuespil og dårlig lyd er desværre hvad man hæfter sig ved efter at have set Pelle Erobreren som mu...

11. nov
Marie Mondrup yder en af sin smukkeste præstationer i forestillingen Muleum på Husets Teater.

Når livet vinder over døden

Marie Mondrup løfter tekst og historie helt op under de himmelstrøg som hovedpersonen Julie i monologen Muleum...

11. nov
Jonathan Chmelensky er en både mandig og følsom Gennaro i Nikolaj Hübbes fejlskud af en nyfortolkning af nationalballetten Napoli.

Man kan ikke slå Bournonville ihjel

I balletten Napoli på Det Kongelige Teater viser et stærkt dansende hold hvilken styrke der er i Bournonvilles...

4. nov