Der er slag for skillingen i Det Kongelige Teaters Røde Orm i Ulvedalene - her med en på alle måder slagkraftig Andreas Jebro i centrum i titelrollen. , Foto Miklos Szabo

Flot Vikinge-spektakel

Af Per Lundsgaard 24. maj 2018

Det Kongelige Teater præsenterer med Røde Orm et farverigt og folkeligt vikingespil i Ulvedalene . 

Titel:
Røde Orm

Teater:
Det Kongelige Teater
Ulvedalene

Spilleperiode:
23. maj - 30. juni 2018

Det er storslået og farverigt i Dyrehaven når Det Kongelige Teater sætter alle vikingesejl til og opfører den kulørte historie om Røde Orm og hans kvaler med kærlighed og kirke. 

Andreas Jebro er det samlende punkt i den store forestilling, og han er så lynende klar i sine replikker som hans hår er rødt. Man følger ham gerne på hans færd ud på de vilde vikingevåger.

Rundt om ham samler der sig et stort ensemble af diverse historiske og ikke-historiske figurer fra den danske sagnfortid. Desværre har teksten og forestillingen svært ved at samle sig om dem – især i første akt hvor vi ofte er mere til vikingespil i Jels end på udflugt med Det Kongelige Teater.

Unødvendige, overspillede folkelige optrin lægger en gevaldig dæmper på førsteakten der også slæber sig lidt i tempo hen over den enorme men effektfulde og flotte scene hvor Eilev Skinnarmo har skabt en smuk og imposant scenografi med et kæmpe kæntret Vikingeskib som omskiftelig kulisse både som dansk kongeborg for Harald Blåtårn og engelsk kyst og et bølgende hav. 

En stramning af Henrik Szklanys bearbejdelse af Frans G. Bengtssons romaner ville have gjort underværker – det samme kan siges om Frede Guldbransens noget flagrende iscenesættelse af især første akt.

Undervejs er der dog masser af morskab i Lars Lohmans brovtende Harald Blåtand, Jens Andersens sleske munk og Christine Gjerulff som en emanciperet Ylva Haraldsdatter. 

I anden akt strammes handlingen og fjollerierne viger for noget mere ægte drama med tilhørende kæmpeslag mellem vikinger og englændere. Joen Højerslev morer her som ærkebiskop og Thomas Jacob Clausen som engelsk konge i sølvpailletter. 

Det er en visuelt imponerende forestilling – og en oplevelse at sidde under åben himmel og iagtage det kæmpe skue af spillere, statister og heste. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Jagten på den ultimative sommerdessert

Sol, sommer og gode desserter på Madklubbens to restauranter Bistro Royal og Brasserie Royal.

Selvom den danske sommer altid på en eller anden måde er et godt samtale emne, handler den som regel mest om r...

Turen går til Prag 

Så går turen til Prag. Vi tager med DSB Interrail og bor på det tidligere Boscolo Prague som nu hedder Carlo I...

Som vi skrev for noget tid siden, skulle vores næste rejse fortages med tog så i samarbejde med DS...

Der er masser af dramatiske scener i musicalen Leonora Christina i Odense.

Der er noget rodet i Danmark

Leonora Christina på Odense Teaters imponerende store scene i Odeon er storladen og flot, men alt for rodet og...

23. jan
Amadeus på Det Kongelige Teater er fuld af flotte optrin - her hænger Clara Cecilie Thomsen højt oppe som Nattens Dronning i en scene fra Trylleføjten.

Triumf for Amadeus

Det Kongelige Teater byder på luksusteater i særklasse med Kasper Holtens udgave af Peter Schaffers berømte sk...

22. jan
Menneskebyrden i Skuespilhuset - er både modigt og seværdigt fortælle-teater.

De depressives aften

Stages of Science har slået sig sammen med Det Kongelige Teater og inviterer indenfor til en aften i depressio...

22. jan
De fire medvirkende i satire-revyen Camille Clouds Brevkasse på Mungo Park er aldeles veloplagte aftenen igennem.

Fornøjeligt brevkasseteater

Mungo Park i Allerød tager Line Knutzon og hendes figur, Camille , under kærlig og fornøjelig behandling i en ...

18. jan