Hvis man troede, at ytringsfriheden i det danske samfund er definitiv, og at den ikke kan gradbøjes, tog man i den grad fejl set i lyset af Movias beslutning om at fjerne en reklame fra deres busser, hvor Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening opfordrer til boykot af bosættelsesprodukter.
Sidste år kom Movia i modvind, fordi selskabet en overgang var reklamesøjle for brystforstørrende operationer. Dengang afviste Movia kritikken som uberettiget med henvisning til, at man ikke vil begrænse den kommercielle ytringsfrihed. Denne holdning er svært uforenelig med selskabets nuværende ageren, hvor et opråb om ikke at købe bestemte produkter pludseligt og helt ulogisk falder uden for rammerne for ytringsfriheden.
Ydermere udviser Movia hysterisk uvidenhed, når selskabet vurderer den konkrete reklame til at være unødig stødende, samt at fremstå fjendtligt indstillet mod Israel og jødedommen. For det første, befinder bosættelserne sig uden for Israels internationalt anerkendte grænser, hvilket ikke gør reklamen anti-israelsk. For det andet, er reklamen ikke anti-semitisk, idet den israelske regering ikke har patent på jødedommen, og fordi der findes mange jøder, som er uenige med Israels officielle politik. I sidste ende, er der intet kontroversielt i en reklame, hvor man indbyder til boykot af bosættelsesprodukter. Både EU's og den danske regerings officielle holdning er, at man fraråder handel med virksomheder i bosættelserne.
--
Blogs på XQ28 er ikke udtryk for sitets redaktionelle linje.
Blogs står helt og holdent for skribentens regning og ansvar.
XQ28 kan således ikke stilles til ansvar for meninger, oplysninger eller andet, som bringes til torvs i blogs.
Vil du også gerne blogge?
Så send os en mail på info@XQ28mail.com