Forgrund: Ferdinand Falsen Hiis Baggrund: Christian Gade Bjerrum, Ena Spottag, Lars Topp Thomsen og Steffen Berenthz Eriksen Foto: Allan Toft, Foto Allan Toft – Aalborg Teater –Figaros Bryllup

Figaro uden Mozart

Af Jesper B. Frederiksen 28. maj 2019

Aalborg Teater giver os en velspillet udgave af en gammel men stadig relevant komedie – dog med en del forstyrrende elementer.

Titel
Figaros Bryllup
Komedie af Pierre Beaumarchais

Sted
Aalborg Teater
Store Scene

Spiller
3. maj - 15. juni 2019

De fleste af os forbinder – vel nærmeste udelukkende – titlen Figaros Bryllup med W.A. Mozarts opera, men operaen bygger på en komedie af Pierre Beaumarchais – den midterste del af en trilogi som starter med Barberen i Sevilla og slutter med den mindre kendte, Den Brødefulde Moder. 

Det er Beaumarchais skuespil fra 1778 man kan opleve på Aalborg Teater frem til 15. juni. 

Det er en klassisk komedie om magtmisbrug og sex. Figaro er kammertjener med mere for Grev Almavia, og Suzanne er kammerpige for grevens kone, Grevinde Rosina. Figaro og Suzanne er forelskede – eller har i hvert fald besluttet at de skal giftes – og greven har lovet at afstå fra sin traditionelle ret: at få første nat med bruden. Eller har han?

"Det bliver en flot visuel opsætning med overdådige kostumer og storslået scenografi", lover Aalborg Teater – virkeligheden var en dyster scene og et kostumemæssigt rodsammen af stilarter og epoker som egentlig så ganske morsomt ud, men som hverken understøttede handlingen eller i øvrigt gav mening. Måske et forsøg på at aktualisere et stykke som i virkeligheden slet ikke har brug for det. 

Spillerne var der bestemt ikke noget at udsætte på. Fremhæves bør Ferdinand Falsen Hiis som en både sexet og fyrig springfyr af en Figaro, og Bolette Nørregaard Bang som en passende koket og verdensklog Suzanne. 

Det meste af forestillingen akkompagneres at forskellig musik/sang af nyere dato og med varierende lydstyrke, bl.a. et par Leonard Cohen-sange og Who Let the Dogs Out. Det virkede fortænkt og forstyrrede mere end det fremhævede – og hvorfor i det hele taget forsøge at parre Beaumarchais' tekst med moderne musik når Mozart i forvejen har gjort det og aldrig vil blive overgået. Teksten kan selv, og den behøver slet ikke musisk ledsagelse.

Alt i alt en velspillet opførelse af en gammel men stadig fuldgyldigt underholdende og relevant  forviklingskomedie med bid – men den ville have stået stærkere i en mere traditionel scenografi og en mindre påtrængende kostumering.

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Den Jyske Opera er på turne med en lidt ubehjælpsom opførelse af Madame Butterfly.

Ubehjælpsom ”Madame Butterfly” på Gamle Scene

Den Jyske Opera gæstede søndag Gamle Scene med ”Madame Butterfly”. Puccinis vidunderlige opera blev desværre...

5. nov
Nikolaj Szeps-Znaider.

Stjernegod stjernekoncert

Der var ingen stjernenykker, da den danske violinist Nikolaj Szeps-Znaider søndag forgyldte Gamle Scene med ...

28. okt
Histotien om Jeanne D'Arc fortalt af Verdi på Malmø Opera.

Uskøn produktion og larmende orkester hæmmer ”Giovanna d’Arco” i Malmö

Malmö Operas skandinavienspremiere på Verdis opera om Jeanne d’Arc er besat med gode sangere men hæmmes både ...

16. okt
Figaros Bryllup i ny opsætning på Operaen.

Plat Figaro reddes af stærkt sangerhold

Operaens nye iscenesættelse af Mozarts ”Figaros bryllup” er tilsat de sædvanlige virkemidler i en moderne pr...

8. okt