FotoFacebook Nivea

Nivea anklages for homofobi

Af Elvir Pelešević 14. juli 2019

Nivea er endt i en massiv shitstorm efter at selskabet er blevet droppet af sit eget reklamebureau.

Vil du kunne finde på at boykotte Niveas produkter

Skilsmissen mellem Nivea og reklamebureauet Foote, Cone and Belding (FCB) skyldes en lækket telefonsamtale mellem de to parter hvor Nivea responderer noget kontroversielt på reklamebureauets forsøg på at sælge en reklame der viser to mænd der holder i hånd. 

Ifølge News.com.au var Niveas svar til FCB: “We don't do gay”, hvilket oversat til dansk betyder: “Vi gider ikke homoseksuelle”. Ifølge den samme kilde, er en af de reklamemænd der præsenterede idéen over for Nivea, selv homoseksuel. Niveas svar faldt åbenlyst ikke i god jord hos en del kunder som har iværksat en boykot af det verdenskendte hudplejebrand. På de sociale medier findes der videoer af kunder der smider deres niveacremer i skraldespanden.

Samarbejdet mellem Nivea og reklamebureauet FCB har eksisteret i intet mindre end 100 år. Nivea plejede at bruge mere end 1,8 milliarder kroner på reklamer om året.

Beiersdorf, der ejer Nivea, har over for Metro afvist at kommentere “påstande og spekulationer” men har samtidig understreget at firmaet ikke vil tolerere den slags opførsel:

Vi forstår interessen i at et langt samarbejde er slut, men vi beder om forståelse for at vi ikke vil kommentere udokumenterede påstande. Ikke desto mindre vil vi gerne påpege at de nævnte påstande ikke stemmer overens med værdierne hos Beiersdorf, Nivea eller vores ansatte verden over. Ingen form for diskrimination bliver - eller vil blive - tolereret.”

I en skriftlig udtalelse forklarer reklamebureauet hvorfor det har droppet Nivea efter 100 års samarbejde: 

Der kommer et tidspunkt i alle langvarige forhold hvor man reflekterer over hvad man har opnået sammen, og hvor man sætter sejl til den rejse man skal på i fremtiden. Nogle gange kræver den rejse at man tager svære valg som leder en ned ad nye veje.”

Sagen har som nævnt fået flere kunder til at droppe Niveas produkter og betegne selskabet som homofobisk. Der florerer endda flere hashtags som utilfredse folk bruger for at tage afstand fra den verdenskendte creme-virksomhed, såsom “I don't do Nivea” og “NOvea”.

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr
Smukke Gamle Scene var ramme om Operaakademiets koncert.

Operaakademiets koncert afspejler tingenes tilstand i den professionelle operaverden

Sangernes varierende niveau, sygdom og lejlighedsvist også instruktørens misgreb gjorde Operaakademiets konc...

8. apr
Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret.

Grand Prix musical er stadig et hit

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem t...

7. apr
Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar