I sidste uge offentliggjorde arrangørerne af Eurovison 2020 logoet for det store musikevent. I dag fik vi indblik i, hvordan scenen i værtsbyen Rotterdam kommer til at se ud.
Ligesom så mange gange før, er det tyskeren Florian Wieder, der skal stå for scenedesignet i forbindelse med næste års Eurovision. Han har tidligere designet scenerne for samme event i Düsseldorf (2011), Baku (2012), Wien (2015), Kiev (2017), Lissabon (2018) og Tel Aviv (2019).
Inspirationen til scenedesignet i 2020 udspringer af eventets slogan “Open Up” og det typiske og flade hollandske landskab. Ifølge Florian Wieder viser designet en forbindelsen mellem himlen, havet og landet. Selve horisonten, der samler alle disse elementer, udgør et vindue byder ind til Eurovison 2020. Scenens gulv er inspireret af kanaler og broer, der forbinder land og vand i Holland. Det overordnede formål med hele designet er at bringe artisterne så tæt som muligt på publikum.
Den øverste producent for næste års Eurovision, Sietse Bakker, siger følgende om scenen i Rotterdam:
“Designet er innovativt, beskedent og funktionelt. På denne måde kan vi skabe forskellige billeder for alle de 41 deltagende landes optrædener, samt i forhold til åbnings- og underholdningsakt og selve afstemningen. Vi vil præsentere et innovativt scenedesign, som er stort i sin enkelthed, men stadigvæk fyldt med overraskelser.”
Eurovison 2020 afholdes fra den 12. maj til den 16. maj 2020 i Ahoy Arena i Rotterdam.