Dickens' gamle historie var uhyggelig på den hyggelige måde, men XQ28.dk's anmelder lod sig ikke helt rive med af stemningen på Frilandsmuseet.
Charles Dickens' juleeventyr er i år blevet genopsat på Frilandsmuseets teaterscene. Kulissen er ændret fra London til 1800-tallets København, og humoren er opdateret til et moderne publikum, men ellers er historien, som den plejer; Den gamle, nærige handelsmand, der på julenat besøges af tre spøgelser og forandres fra en bitter gnier til en sand næstekærlig julemand.
Gnieren spilles af skuespilleren Casper Crump, som jeg har haft en forkærlighed for i en årrække, efter hans rolle i tv-serien Lykke, og især da han medvirkede i Teater Får302's SEX.VOLD.BLOD.SNASK for snart fem år siden. Dengang spillede Crump blandt andet en transkønnet geisha i Singapore, en robot på Nordpolen og andre outrerede karakterer, hvilket tiltalte mig langt mere end karaktererne i juleeventyret. Det er dog også klart, at denne forestilling er målrettet et helt andet publikum; omkring og bag mig grinede bedsteforældre og børnebørn højlydt, mens jeg selv blev småirriteret over noget af råberiet på scenen.
Der er altså skruet op for familie-julekalender-stemningen i den gamle gymnastiksal nord for Lyngby, ikke blot angående karaktererne og historien men også rent musikalsk, hvor stykket bliver akkompagneret af et alsidigt tomands-orkester, der skifter mellem et stort repertoire af instrumenter, og underlægger den både hyggelige og uhyggelige stemning i stykket, og i sidste ende endda fik varmet mit kølige julehjerte en smule.
Et Juleeventyr på Frilandsmuseet er langt fra de teaterstykker, jeg normalt ser. Stykket må komme til sin ret, som en del af en heldagstur med familien, hvor man eksempelvis i weekenderne 29.-30 November samt 6.-7. December kan komme ind i det øvrige Frilandsmuseum og lugte, smage og føle den traditionelle danske julestemning i de unikke omgivelser.