Det
er super sejt, når en virksomhed tør gå imod strømmen og lave reklamer rettet direkte mod LGBT-miljøet. Endnu mere sejt er det, når de forsætter i samme
spor, og viser de gerne vil det her.
Med ord skrevet i sandet som "Projekt Baby lige her?", "Vil du med på Eventyr" eller "Skal vi Ikk smide tøjet her" kaster Tui sig ud i nye eventyr. Aldrig har TUI henvendt sig så meget til LGBT’ere, som efter at den tidligere direktør Stig Elling stoppede.
Første gang vi så Star Tour/TUI i en homoreklame, var i starten af sidste år. Her så vi to fyre omfavne hinanden i en video. Dengang var der lidt ballade på facebook, hvor nogle brugere absolut ikke ville bruge Star Tour mere på baggrund af en "bøssereklame".
Men det lod TUI sig bestemt ikke slå ud af.
Men vi er glade
LGBT’erne jubler, særligt nu hvor Tui prøver igen., dels med to fyre der ligger på stranden og holder om hinanden på samme håndklæde, dels to kvinder der omfavner hinanden i Paris.
En facebookbruger skriver: Tui.. Skal jeres reklame forestille et lesbisk par?
Tui Svarer:
Det er to mennesker, der elsker hinanden, der er taget på storbyferie.
Facebook brugeren skriver igen: Og her troede jeg at det var et opsat reklamebillede fra et rejseselskab der havde valgt en ny markedsføringstrategi.. og så er det bare to mennesker, der elsker hinanden, på storbysferie.
Tui Svarer:
Vi vil gerne have, at vores markedsføring afspejler de mennesker, der rejser med os. Samtidig vil vi også gerne signalere, at uanset hvem du er, og hvem du elsker, så har vi en rejse til dig.
Der er ingen tvivl om, at "Heteroverdenen" må vænne sig til, at der i fremtiden kommer flere homo/LGBT-reklamer i Danmark. Dog trænger vi også til, at forretningerne tør sende trans-reklamer ud på marked, som det ses i udlandet.
Nomineret til en Axgil Award
TUi var nomineret til en Axgil Award forleden i Cirkusbygningen da Rainbow Business Denmark afholdt det årlige award show. De var nomineret i kategorien Erhvervsprisen for reklamen ”ferie for to”. Her var de oppe imod Danish LGBT Business Network og Letbolig. Danish LGBT Business Network løb med prisen.
--