FotoEurovision.tv

Eurovisionsvinder angriber "fastfoodmusik"

Af Elvir Pelešević 18. maj 2017

Selv om Salvador Sobral er en fortjent vinder af årets Eurovision, deler han stadig vandene. Det skyldes ikke alene hans sang men også en udtalelse, han kom med ved sejrsceremonien i Kiev i lørdags. 

Efter sejren sagde den portugisiske sanger følgende foran millioner af seere:

"Lad dette være en sejr for dem, der laver musik, der faktisk betyder noget. Musik er ikke fyrværkeri. Musik er følelser. Lad os prøve at ændre dette og bringe musikken tilbage."

Salvador Sobral mener også, at vi lever i en verden, hvor musik kun er til engangsbrug. Han kalder populærmusikken for "fastfoodmusik" uden indhold. 

Salvadors tilhængere har været begejstrede for talen, og håber, at Portugals sejr kommer til at betyde, at der fremover vil blive produceret mere musik i stil med vindersangen: sofistikeret, ren og klassisk. 

Personligt synes jeg ikke, den portugisiske sang var den bedste i årets Eurovision. Min favorit var Bulgarien. På trods af det, har jeg intet problem med Salvadors sejr, men jeg har det svært med, at portugiseren med sin udtalelse nedgør både den konkurrence, han har stillet op i samt sine kollegaer, der har deltaget i selv samme konkurrence. Jeg forstår ikke, hvorfor Salvador overhovedet gad deltage i et show, som mere eller mindre svømmer i "fastfoodmusik". Det er jo den type musik, han afskyr. Nogle vil sikkert sige, at han gjorde det for at ændre på tingenes tilstand. Denne forklaring afstedkommer dog et andet spørgsmål: "Hvorfor skal musikken være ensartet?" Bør der ikke være plads til både "fastfoodmusik", folkemusik, klassisk musik etc.? Kan vi ikke være enige om, at der også findes følelser i rock, pop og dance, og at følelserne ikke kun er forbeholdt ballader og vuggeviser? Det må vel være op til lytterne og deres individuelle smag at vurdere, hvilken type musik er bedst? 

Den musik, jeg kan lide, behøver du ikke nødvendigvis at synes om - og omvendt. Det skal være legitimt. Det hedder mangfoldighed.

Salvador Sobral sagde efter sin sejr på pressekonferencen, at hans vindersang er en hyldest til mangfoldigheden. Desværre lever hans holdninger ikke helt op til denne erklæring.

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Et afbud blandt bøsser

Uanset om det er forår, sommer, efterår eller vinter så er Gran Canaria altid et hit. Vi tog en afbudsrejse me...

Et afbud forbindes sjældent med noget godt – når man siger afbudsrejse, får de fleste ...

Tivoli Food Hall

Tivoli Food Hall – en ny epoke

En ny epoke i Tivolis historien –det er netop hvad den nye Food Hall bliver når den for alvor slår dørene op d...

Med den nye Food Hall på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade er Tivoli godt på vej ...

Skuespilleren Lise Lauenblad udsættes for meget i forestillingen Landet uden drømme der spiller på Skuespilhusets Lille Scene.

Fremtiden er hvid og kønsløs

Fix og Foxy alias Tue Biering præsenterer os denne gang for en kvinde fra fremtiden –i monologforestillingen L...

25. apr
Det er effektfuldt uhyggeligt i Det Kongelige Teaters udgave TV-serien Riget - men også lidt kunstnerisk blegt.

Kopigys på Riget

Det Kongelige Teater sætter Lars von Triers succes TV-serie op som teater – og det er flot og sjovt, men også ...

23. apr
Clemens og Patrick Berdino er de to charmetrolde i front for Cirkus Arenas nyeste forestilling: Klovnen og Kronprinsen.

Langfart mod klovenens tåre

Cirkus Arena har de sidste mange år meget vellykket mikset teater og cirkus i en charmerende og børnevenlig fo...

22. apr
Kizzy Matiakis er på flere måder i centrum i balletten Spar Dame med Den Kongelige Ballet.

Betagende balletdrama

Det hører desværre til sjældenhederne at en ny, stor, vellykket handlingsballet bliver skabt specielt til Den ...

16. apr